Många är vi som upplever frustration på motorvägen. Vad sägs om att damma av kunskaperna och kanske börja samarbeta i trafiken?
Motorvägen – här möts fartdårar och söndagsbilister
Mest läst i kategorin
Något vi alla som har körkort delar är frustrationen över att alla andra är usla förare. På motorvägen verkar allt hyfs ha försvunnit sedan länge.
Här kan vi fräscha upp kunskaperna om vilka lagar som faktiskt gäller och vad böterna landar på om polisen ser dig.
Man får köra hur långsamt som helst
En vanlig missuppfattning är att det finns en lägsta tillåten hastighet på motorvägen.
I själva verket finns ingen undre gräns.
Däremot är det viktigt att anpassa hastigheten till trafikflödet och undvika att hindra andra förare. Att köra överdrivet långsamt kan vara lika farligt som att köra för fort.
Senaste nytt
Sluta köra i mittenfilen
Ytterligare en viktig aspekt är filkörning. Huvudregeln är att hålla sig till högerfilen om det är möjligt. Omkörning sker till vänster, och därefter ska man återgå till högerfilen. Mittfilskörning är ett vanligt problem som kan leda till trafikfarliga situationer och böter.
Enligt Trafikförordningen ska alla motorfordon köra i höger körfält om hastigheten är över 70 kilometer i timmen. Undantagen är exempelvis omkörning, i köer eller om vägskyltar visar något annat.
Bötesbeloppet för att köra i fel fil är 500 kronor.
Kör inte om på höger sida
Omkörning till höger är generellt förbjudet, men det finns undantag. Till exempel är det tillåtet vid köbildning eller om det finns skyltar som visar olika färdriktningar. Det är dock viktigt att vara uppmärksam och noggrann vid omkörning, oavsett fil.
Det är inte storslalom
Slalomkörning, det vill säga att byta körfält i tät trafik för att “vinna väg”, är också förbjudet. Detta beteende skapar onödiga risker och irritation i trafiken. Oftast kommer man ändå inte fram snabbare, karma kommer nog ifatt.
Snälla, gasa på påfarten
En påfart till en motorväg med hög hastighet ska användas för att komma upp i samma hastighet som de andra bilarna håller. Du har en gaspedal, använd den.
Om du inte gör det kan du få det väldigt svårt att komma in i filen mellan bilarna som håller en betydande högre hastighet än dig. Dessutom kan du orsaka olyckor om bilar måste väja för dig.
Men vem har väjningsplikt vid en påfart? Svaret är båda. Den som kommer på påfarten ska anpassa sig efter trafiken och trafiken på motorvägen ska underlätta för den som kommer från påfarten. Så var snälla mot varandra.
3-sekundersregeln
Det är alldeles för vanligt att bilar ligger för nära varandra och därmed orsakar olyckor så fort trafiken stannar upp. Håll avståndet, speciellt när det är halt och mörkt, men helst alltid.
Avståndet till fordonet framför ska anpassas så att det inte finns risk för en olycka om fordonet saktar in eller stannar. En enkel tumregel är “tresekundersregeln”, det vill säga att alltid ha minst tre sekunders avstånd till fordonet framför.
Straffet för att köra för nära är böter på 2 000 kronor och risk för indraget körkort.
Nej – Ingen helikopterplatta på taket av en S-klass
Mercedes-Benz utökar sin exklusiva fabrik i Sindelfingen, där kunder kan få sina bilar specialanpassade med unika detaljer. Fabriken, som tidigare endast
Läs också:
Så ökar farliga bukfettet risken för Alzheimers. News 55
Avgörande datan som kan sätta Fed på prov. Realtid
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.