Dagens PS

Motorjournalisterna jublar (och sågar) nya Renault 4

Säkert en kul och kompetent elbil för både familjen och paret, staden och landet. (Foto: Renault)
Säkert en kul och kompetent elbil för både familjen och paret, staden och landet. (Foto: Renault)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 09 maj 2025Publicerad: 09 maj 2025

Europas motorjournalister har satt tänderna i den återuppståndna Renault 4, och intrycken är minst sagt blandade.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Medan vissa hyllar den som en smart och prisvärd elektrisk SUV med en fläkt av retro, pekar andra på kompromisser gällande utrymme och räckvidd. Låt oss ta en närmare titt på vad experterna anser om denna spännande nykomling.

Lite Mini Cooper i baken på den här va? Men det gör inget. (Foto: Renault)
Lite Mini Cooper i baken på den här va? Men det gör inget. (Foto: Renault)

Design som väcker uppmärksamhet

Den nya Renault 4 har onekligen en design som sticker ut i mängden av elektriska crossovers. Top Gear menar att den ser bra ut och är “väldigt olik alla andras e-crossovers”. Auto Express lyfter fram de tydliga inspirationerna från originalet, speciellt i sidoprofilen med fönsterlinjen och de “vågiga” dörrpanelerna. Även den upplysta grillen får beröm för att vara unik utan att kännas överdriven, enligt Autocar.

Samtidigt noterar Autocar att designen, tagen ur sitt historiska sammanhang, kanske inte omedelbart skriker “Renault 4”. What Car? anmärker att medan exteriören har blinkningar till 60-talsikonen, är interiören “genomgående modern”.

Nya Renault 4: En flirt med både dåtid och nutid

Paris Motor Show pågår för fullt och nu har Renault visat upp sin 4 E-Tech Electric som de tidigare släppt några bilder av, som en teaser. Renault har

ANNONS

Senaste nytt

Interiör – Modernitet med vissa frågetecken

Invändigt delar nya Renault 4 mycket med den hyllade Renault 5, vilket generellt sett är positivt. What Car? framhåller det “trevliga” materialvalet i de högre utrustningsnivåerna och den logiska layouten. Speciellt de fysiska knapparna för klimatanläggningen får beröm för sin användarvänlighet jämfört med många konkurrenters touchskärmslösningar. Top Gear uppskattar Renaults “utmärkta gränssnitt” med välorganiserade skärmar och snabbvalsknappar.

En liten karamell i sin fina gröna pastellfärg. En flirt med dåtiden och nutiden. (Foto: Renault)
En liten karamell i sin fina gröna pastellfärg. En flirt med dåtiden och nutiden. (Foto: Renault)
ANNONS

Autocar noterar dock vissa ergonomiska egenheter, som att blinkersspaken sitter nära växelväljaren, vilket kan leda till förvirring. Även den bakåtriktade kameran får kritik för sin bristande kvalitet. What Car? påpekar att den grundläggande infotainmentlösningen i instegsmodellen Evolution saknar vissa Google-baserade funktioner som finns i de dyrare versionerna.

Renault 4 återföds – se de första bilderna

Här kan du spana in bilder på den helt nya Renault 4 E-Tech Electric. Njut av soltaket och dröm dig bort till rivieran. Renault har precis gett oss en

Utrymme och praktikalitet – större än väntat, men inte bäst i klassen

När det kommer till utrymme verkar Renault 4 överraska positivt jämfört med sin släkting Renault 5. Flera journalister noterar att benutrymmet i baksätet är bättre än i 5:an. Auto Express menar att baksätet i 4:an är “enkelt användbart” för vuxna och rymligare än i konkurrenter som Mini Aceman och Jeep Avenger.

Bagageutrymmet får också goda betyg. Med sina 375 liter (enligt What Car?) eller 420 liter (enligt Autocar och Auto Express samt Renaults hemsida) överträffar det flera konkurrenter i klassen. Den låga lasttröskeln och det extra förvaringsutrymmet under golvet uppskattas för sin praktiska användning.

Den moderna fronten är rak och ren. (Foto: Renault)
Den moderna fronten är rak och ren. (Foto: Renault)

Däremot påpekar What Car? att vuxna kan uppleva att takhöjden i baksätet är begränsad. Steget från bagagegolvet till nedfällda säten är också ganska stort.

Renault 5 – Årets bil trots tveksam säkerhet?

Renault 5 korades nyligen till Årets bil i Europa, men utmärkelsen har väckt en del frågor. Bilen fick nämligen bara fyra av fem stjärnor i Euro NCAP:s

Drivlina och köregenskaper – Komfort före sportighet

ANNONS

Alla versioner av Renault 4 kommer med samma batteri på 52 kWh och en motor på 109 kW (148 hk) som driver framhjulen. Accelerationen 0-100 km/h på cirka 8,2 sekunder beskrivs som tillräcklig för klassen. Flera recensenter lyfter fram den mjuka kraftleveransen och den välkalibrerade bromspedalen.

What Car? berömmer den komfortabla fjädringen som är mjuk men ändå ger tillräcklig kontroll. Även den precisa styrningen och den tighta karosskontrollen på kurviga vägar får positiv kritik. Top Gear beskriver körupplevelsen som “ett nöje” med lätta och snabba pedaler och styrning.

All vinklar. Vad säger ni om den lilla rutan i bak? (Foto: Renault)
All vinklar. Vad säger ni om den lilla rutan i bak? (Foto: Renault)

Räckvidden på mellan 388 och 398 km (WLTP) anses av de flesta vara acceptabel för segmentet, även om vissa konkurrenter erbjuder längre räckvidd. Autocar noterar att vindbrus kan förekomma i högre hastigheter. Renault 4 är den första modellen från tillverkaren med enpedalskörning, vilket uppskattas för sin intuitiva användning i stadstrafik.

Så mycket kostar Renault 5 – Årets bil

Teknikens Värld kan idag avslöja det svenska priset på den hett efterlängtade elbilen Renault 5. Bilen som korades till Årets bil. Efter månader av

Slutsats – En smart och prisvärd utmanare

Sammanfattningsvis verkar den nya Renault 4 vara en intressant och prisvärd aktör i segmentet för små elektriska SUV:ar. Den kombinerar en distinkt design med en modern interiör och god praktisk användbarhet, speciellt när det gäller bagageutrymme. Köregenskaperna beskrivs som komfortabla och lättkörda.

Även om vissa kompromisser finns gällande baksätesutrymme och räckvidd jämfört med vissa konkurrenter, verkar den generella uppfattningen vara positiv. Auto Express drar slutsatsen att Renault återigen har skapat en vinnare som bygger vidare på framgångarna med Renault 5 och adresserar dess brister i praktikalitet.

Top Gear summerar det väl: “Kom för utseendet; stanna för värdet, det enkla ägandet, den smarta tekniken och den genuint glada körupplevelsen.”

ANNONS

Jättebud från Geely: Vill köpa loss lyxmärket Zeekr – för miljarder

Geely gör ett oväntat drag på marknaden. Ett bud har lagts som kan skaka om elbilssektorn. Läs mer om affären. Den kinesiska fordonstillverkaren Geely har

Läs också:

”Anna-Karin Hatt-effekt” lyfter Centerpartiet över riksdagsspärren. News 55

Svenskarna har ingen koll på vad de betalar i avgift för sparandet. E55

Skistar tar täten för hållbar skidturism. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS