Europas motorjournalister har satt tänderna i den återuppståndna Renault 4, och intrycken är minst sagt blandade.
Motorjournalisterna jublar (och sågar) nya Renault 4


Mest läst i kategorin
Medan vissa hyllar den som en smart och prisvärd elektrisk SUV med en fläkt av retro, pekar andra på kompromisser gällande utrymme och räckvidd. Låt oss ta en närmare titt på vad experterna anser om denna spännande nykomling.

Design som väcker uppmärksamhet
Den nya Renault 4 har onekligen en design som sticker ut i mängden av elektriska crossovers. Top Gear menar att den ser bra ut och är “väldigt olik alla andras e-crossovers”. Auto Express lyfter fram de tydliga inspirationerna från originalet, speciellt i sidoprofilen med fönsterlinjen och de “vågiga” dörrpanelerna. Även den upplysta grillen får beröm för att vara unik utan att kännas överdriven, enligt Autocar.
Samtidigt noterar Autocar att designen, tagen ur sitt historiska sammanhang, kanske inte omedelbart skriker “Renault 4”. What Car? anmärker att medan exteriören har blinkningar till 60-talsikonen, är interiören “genomgående modern”.

Nya Renault 4: En flirt med både dåtid och nutid
Paris Motor Show pågår för fullt och nu har Renault visat upp sin 4 E-Tech Electric som de tidigare släppt några bilder av, som en teaser. Renault har
Senaste nytt
Interiör – Modernitet med vissa frågetecken
Invändigt delar nya Renault 4 mycket med den hyllade Renault 5, vilket generellt sett är positivt. What Car? framhåller det “trevliga” materialvalet i de högre utrustningsnivåerna och den logiska layouten. Speciellt de fysiska knapparna för klimatanläggningen får beröm för sin användarvänlighet jämfört med många konkurrenters touchskärmslösningar. Top Gear uppskattar Renaults “utmärkta gränssnitt” med välorganiserade skärmar och snabbvalsknappar.

Autocar noterar dock vissa ergonomiska egenheter, som att blinkersspaken sitter nära växelväljaren, vilket kan leda till förvirring. Även den bakåtriktade kameran får kritik för sin bristande kvalitet. What Car? påpekar att den grundläggande infotainmentlösningen i instegsmodellen Evolution saknar vissa Google-baserade funktioner som finns i de dyrare versionerna.

Renault 4 återföds – se de första bilderna
Här kan du spana in bilder på den helt nya Renault 4 E-Tech Electric. Njut av soltaket och dröm dig bort till rivieran. Renault har precis gett oss en
Utrymme och praktikalitet – större än väntat, men inte bäst i klassen
När det kommer till utrymme verkar Renault 4 överraska positivt jämfört med sin släkting Renault 5. Flera journalister noterar att benutrymmet i baksätet är bättre än i 5:an. Auto Express menar att baksätet i 4:an är “enkelt användbart” för vuxna och rymligare än i konkurrenter som Mini Aceman och Jeep Avenger.
Bagageutrymmet får också goda betyg. Med sina 375 liter (enligt What Car?) eller 420 liter (enligt Autocar och Auto Express samt Renaults hemsida) överträffar det flera konkurrenter i klassen. Den låga lasttröskeln och det extra förvaringsutrymmet under golvet uppskattas för sin praktiska användning.

Däremot påpekar What Car? att vuxna kan uppleva att takhöjden i baksätet är begränsad. Steget från bagagegolvet till nedfällda säten är också ganska stort.

Renault 5 – Årets bil trots tveksam säkerhet?
Renault 5 korades nyligen till Årets bil i Europa, men utmärkelsen har väckt en del frågor. Bilen fick nämligen bara fyra av fem stjärnor i Euro NCAP:s
Drivlina och köregenskaper – Komfort före sportighet
Alla versioner av Renault 4 kommer med samma batteri på 52 kWh och en motor på 109 kW (148 hk) som driver framhjulen. Accelerationen 0-100 km/h på cirka 8,2 sekunder beskrivs som tillräcklig för klassen. Flera recensenter lyfter fram den mjuka kraftleveransen och den välkalibrerade bromspedalen.
What Car? berömmer den komfortabla fjädringen som är mjuk men ändå ger tillräcklig kontroll. Även den precisa styrningen och den tighta karosskontrollen på kurviga vägar får positiv kritik. Top Gear beskriver körupplevelsen som “ett nöje” med lätta och snabba pedaler och styrning.

Räckvidden på mellan 388 och 398 km (WLTP) anses av de flesta vara acceptabel för segmentet, även om vissa konkurrenter erbjuder längre räckvidd. Autocar noterar att vindbrus kan förekomma i högre hastigheter. Renault 4 är den första modellen från tillverkaren med enpedalskörning, vilket uppskattas för sin intuitiva användning i stadstrafik.

Så mycket kostar Renault 5 – Årets bil
Teknikens Värld kan idag avslöja det svenska priset på den hett efterlängtade elbilen Renault 5. Bilen som korades till Årets bil. Efter månader av
Slutsats – En smart och prisvärd utmanare
Sammanfattningsvis verkar den nya Renault 4 vara en intressant och prisvärd aktör i segmentet för små elektriska SUV:ar. Den kombinerar en distinkt design med en modern interiör och god praktisk användbarhet, speciellt när det gäller bagageutrymme. Köregenskaperna beskrivs som komfortabla och lättkörda.
Även om vissa kompromisser finns gällande baksätesutrymme och räckvidd jämfört med vissa konkurrenter, verkar den generella uppfattningen vara positiv. Auto Express drar slutsatsen att Renault återigen har skapat en vinnare som bygger vidare på framgångarna med Renault 5 och adresserar dess brister i praktikalitet.
Top Gear summerar det väl: “Kom för utseendet; stanna för värdet, det enkla ägandet, den smarta tekniken och den genuint glada körupplevelsen.”

Jättebud från Geely: Vill köpa loss lyxmärket Zeekr – för miljarder
Geely gör ett oväntat drag på marknaden. Ett bud har lagts som kan skaka om elbilssektorn. Läs mer om affären. Den kinesiska fordonstillverkaren Geely har
Läs också:
”Anna-Karin Hatt-effekt” lyfter Centerpartiet över riksdagsspärren. News 55
Svenskarna har ingen koll på vad de betalar i avgift för sparandet. E55
Skistar tar täten för hållbar skidturism. Realtid

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.