Hårdare miljökrav innebär inte bara utmaningar för fordon med fyra eller fler hjul – det påverkar även motorcyklarna och tillverkarna av dessa.

ANNONS

Precis som för bilindustrin är elektrifiering vägen framåt för motorcyklarna men innan vi är där uppger flera tillverkare att man behöver skära i utbudet för att möta de nya kraven.

Vill du få de senaste nyheterna direkt till din mail? – Ta enkelt del av vår kostnadsfria nyhetstjänst!

Den här gången är det japans motorcyklar

De japanska märkena Honda, Yamaha, Suzuki och Kawasaki kommer i år att skrota runt 20 modeller – det motsvarar ungefär 10 procent av de fyra tillverkarnas utbud.

Störst nedskärning sker inom Honda som klipper bort 10 modeller ur sortimentet. Bland annat kommer storsäljaren CB400 Super Four, Gold Wing-serien samt leveransskotern Benly finns med på listan över modeller som slutar tillverkas framöver.

Krav likt Euro 5

Liknande är det för de övriga, det är de stora hojarna som får stryka på foten vilket känns logiskt när det är just utsläppsreglerna som håller i taktpinnen. Det är i november som Japan kommer att få hårdare krav och många större modeller klarar inte av att möta dessa.

Kraven påminner mycket om Euro 5 som redan är på plats i Europa och de stora marknaderna får nu samma regler. Regler som gör att smutsiga modeller inte längre kan tillverkas.

Euro 5 är en utsläppsklass som nya fordon i Europa måste möta om de ska få säljas på den europeiska marknaden. Det är myndigheterna som prövar att fordonen lever upp till kraven som ställs. Läs mer om avgaser på transportstyrelsens hemsida.

ANNONS
ANNONS

En jättemarknad för motorcyklar

Japansk motorcykeltillverkning står för runt 40 procent av den globala motorcykelmarknaden – de nya reglerna får alltså en stor inverkan på den globala utvecklingen av motorcyklar och påskyndar övergången från fossildrivna motorcyklar rejält.

Läs mer: Hårdare krav – då fimpas många motorcykelmodeller [Ny Teknik]

Läs även: Chalmers: Avfall blir plast utan miljöpåverkan [Dagens PS]