Får man göra vad som helst med en Volvo P1800?
Ain’t no Saint är bygget som förvandlat den klassiska Helgon-Volvon till dragster.
Under huven sitter en Big Block Chevy V8 – och Volvon klarar kvartsmilen på 10 sekunder. 

ANNONS

Tidigare i höst berättade vi på Dagens PS att Volvo P1800 firar 60 år i år. Nu kommer ett bygget som förvandlat Volvo-klassikern till en dragster. Namnet Ain’t No Saint anspelar på tv-serien The Saint (Helgonet) där Simon Templar kör en vit Volvo P1800. Om inte Volvoaktien blir en raket på börsen, så är i alla fall den här bilen det.

Big Block V8:an med kompressor får inte riktigt plats under P1800:s smäckra motorhuv. Foto: Hot Wheels

Och någon Helgon-Volvo handlar det knappast om. Ain’t No Saint har inte längre någon B18 under huven. I stället har ägaren skohornat ner en Chevy Big Block-V8 med kompressor. Effekten är 600 hästkrafter, sex gånger mer än i originalet. P1800 Ain’t no Saint klarar kvartsmilen på grymma 10,01 sekunder. Till ägarens försvar ska sägas att bilen påstås ha varit skrotfärdig och bortom räddning när bygget påbörjades.

Hyllas av designlegendar

Nu har bilen valts ut i en tävling i Storbritannien och kan bli förlaga till en modellbil. Legendariske bildesignern Ian Callum satt i juryn när P1800:n valdes ut i en tävling för Hot Wheels.

– Detta är ett vackert exempel på en gasser – en dragracer med gatubilsform. Ofta med dragsters är chassit så viktigt att karossen blir förbisedd, men det här exemplet är fantastiskt med stor uppmärksamhet nerlagd på detaljer. Det har en superkvalitet, en vackert byggd bil, säger Ian Callum som tidigare var designchef för Jaguar.

ANNONS
ANNONS

Ain’t No Saint kommer nu att tävla i Hot Wheels Tour-semifinalen den 4 november. Den globala finalen , för att välja ut en bil som ska bli modellbil i skala 1:64  är planerad till den 13 november.

Roger Moore med den verkliga Helgonbilen från ”The Saint”. Foto: Volvo Cars