Bilindustrin i gungning. Ett oväntat beslut från Vita huset skapar oro. Kommer biltillverkarna att lyda Trumps order?
Miljardregn över USA: Trumps tull-lättnader lockar bilfabriker


Mest läst i kategorin
President Trumps administration har lättat på de tunga biltullarna, i ett försök att locka biltillverkare att flytta mer av sin produktion till USA, skriver Road & Track.
“Färdigställ era bilar i Amerika, och ni vinner”, säger handelsminister Howard Lutnick.
Lättnader i sikte för biltillverkare
Vita huset har meddelat att president Donald Trump planerar att underteckna ett dekret som befriar inhemska fordonstillverkare från vissa delar av hans omfattande tullplan. Tidslinjen och säkerheten kring president Trumps biltullsuppdrag har varit osäker från början, men den tydlighet som nu framkommit från Trump och handelsminister Lutnick indikerar att tillverkare med amerikanska fabriker kan få ett stort andrum vad gäller importskatter.
Specifikt sade Lutnick att biltillverkare skulle få krediter på upp till 15 procent av värdet på fordon som monteras i USA, vilket kan användas mot värdet av importerade delar. Dessutom kommer alla bilar som färdigställs i USA och har en 85-procentig andel inhemska delar att vara tullfria.

“Färdigställ era bilar i Amerika, och ni vinner”
“Detta är ‘färdigställ era bilar i Amerika, och ni vinner'”, sade Lutnick, enligt The Guardian.
För närvarande är utländska fordon och delar föremål för 25 procents tullar enligt avsnitt 232 i Trade Expansion Act, men inhemska biltillverkare kommer nu att vara befriade från president Trumps andra tullar enligt det nya dekretet. Detta innebär att 25-procentiga tullar på varor från Kanada och Mexiko inte skulle gälla för USA-baserade biltillverkare, och inte heller 10-procentiga tullar på varor från de flesta andra länder.

Exportstopp: Audi och JLR svarar på tullarna
Fler och fler biltillverkare tvingas göra dessa drastiska stopp i exporten. Audi backar och även Jaguar Land Rover. En ny våg av handelskrig sveper över
Uppmuntrar flytt av leveranskedjor
Lutnick fortsatte med att förklara att denna typ av lättnad skulle uppmuntra biltillverkare att flytta sina leveranskedjor till USA. Lättnaden är tillfällig, sade Lutnick till reportrar, men ger biltillverkare tid att anpassa sina leveranskedjor och affärsmetoder för att bättre möta Trumps krav.
Som ett resultat förklarade handelsministern att lättnaden skulle genomföras i faser under de kommande tre åren. Rapportering från Reuters antyder att president Trump och Lutnick snabbt backade från vissa delar av sina föreslagna biltullar efter samtal med inhemska biltillverkare, som indikerade att mer skada gjordes än nytta.

USA riskerar att försvaga sin egen bilindustri
Nya tullar på import är avsedda att försvåra livet för utländska företag, men USA:s egna varumärken kan känna av smällen först. President Donald Trumps
Reaktioner från bilindustrin
“Stellantis uppskattar de tullättnader som president Trump beslutat om. Samtidigt som vi ytterligare bedömer effekterna av tullpolitiken på vår nordamerikanska verksamhet, ser vi fram emot vårt fortsatta samarbete med den amerikanska administrationen för att stärka en konkurrenskraftig amerikansk bilindustri och stimulera exporten”, sade Stellantis ordförande John Elkann i ett svar.
Andra chefer tog en mer entusiastisk ställning till tullarna.
“Vi tror att presidentens ledarskap hjälper till att skapa lika villkor för företag som GM och gör det möjligt för oss att investera ännu mer i den amerikanska ekonomin”, sade General Motors vd Mary Barra i ett uttalande.

Stopp – flera biltillverkare fryser exporten till USA
Mitsubishi Motors har tagit ett drastiskt beslut och stoppat alla leveranser av nya bilar till sina återförsäljare i USA. Anledningen är de nya tullar på
Osäkerhet kring reservdelar
Det råder fortfarande osäkerhet, eftersom Trump ännu inte har backat från sin plan att införa 25-procentiga tullar på importerade bildelar den 3 maj. En grupp ledare inom den amerikanska bilindustrin har uppmanat presidenten att ompröva tullen, eftersom det sannolika resultatet är minskad bilförsäljning och höjda priser.
Koalitionen, som representerar GM, Toyota Motor Corp., Volkswagen Group och Hyundai Motor Co., skickade ett vädjandebrev till USA:s handelsrepresentant Jamieson Greer, finansminister Scott Bessent och Lutnick.
“Tullar på bildelar kommer att rubba den globala leveranskedjan för bilar och utlösa en dominoeffekt som kommer att leda till högre bilpriser för konsumenterna, lägre försäljning hos återförsäljare och kommer att göra service och reparation av fordon både dyrare och mindre förutsägbart”, står det i brevet.
“De flesta billeverantörer är inte kapitaliserade för en abrupt tullinducerad störning. Många är redan i kris och kommer att drabbas av produktionsstopp, uppsägningar och konkurs.”

Bilindustrins hårda varning till Trump
Bilindustrin i USA skakar. Nya tullar hotar jobb och företag. En samlad front varnar Trump för katastrofala följder. En samlad front av bilindustrins
Läs också:
Midjemått bättre än BMI på att förutse mäns cancerrisk. News 55
Johan Pehrson bröt mot lagen – anmälde inte sina aktier. E55
Kinas AI-framsteg kan kosta Nvidia miljarder. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.