Dagens PS

Miljarderna under lupp – Regeringen granskar trängselskatten

Går pengarna till rätt saker? Det ska Trafikanalys ta reda på. (Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT)
Går pengarna till rätt saker? Det ska Trafikanalys ta reda på. (Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 16 maj 2025Publicerad: 16 maj 2025

Nu granskas slöseriet med skattepengar. Regeringen beordrar djupdykning i kostnaderna för trängselskatten i storstäderna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Regeringen agerar nu för att granska hur skattebetalarnas pengar hanteras inom trängselsystemet. En omfattande analys av kostnaderna ska genomföras.

Nu sätts luppen på de administrativa kostnaderna för trängselskatten i Stockholm och Göteborg. Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson har gett Trafikanalys i uppdrag att genomlysa hur myndigheterna hanterat de miljarder som trängselskatten genererat sedan 2007. Syftet är att säkerställa att pengarna används så effektivt som möjligt och att onödiga kostnader minimeras.

“Det är av yttersta vikt att vi har en tydlig bild av kostnadsutvecklingen, eftersom pengarna som kommer in via trängselskatten är avsedda för att förbättra vår infrastruktur. En noggrann granskning ger oss också chansen att se om dagens system är det mest optimala”, betonar infrastrukturminister Carlson.

Var skulle smärtgränsen vara för en höjning av trängselskatten? (Foto: Magnus Lejhall/TT)
Var skulle smärtgränsen vara för en höjning av trängselskatten? (Foto: Magnus Lejhall/TT)

Kostnader som granskas i detalj

Trafikanalys kommer att kartlägga de administrativa utgifterna för perioden 2007 till 2024. Fokus ligger på att identifiera exakt vilka kostnader som uppstått hos de berörda myndigheterna: Domstolsverket, Kronofogdemyndigheten, Skatteverket, Transportstyrelsen och Trafikverket. Om det visar sig att kostnaderna har ökat över tid, måste Trafikanalys klargöra orsakerna bakom dessa ökningar.

I uppdraget ingår även att utvärdera hur uppgraderingar och underhåll av IT-system har påverkat kostnaderna, samt att uppskatta framtida behov av sådana uppdateringar. Dessutom ska Trafikanalys granska de modeller som används för att fördela trängselskatteanslagen mellan myndigheterna och bedöma om dessa är rimliga.

Experterna: Den här el-suven är bäst

El-suvarnas tuffa kamp. Expertbetyg avslöjar vinnaren – vilken modell är bäst i test? Läs och avgör själv. Vilken el-suv tar egentligen hem titeln som

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

Åtgärder för att minska kostnaderna

ANNONS

En viktig del av granskningen är att identifiera vilka åtgärder som redan har vidtagits för att hålla nere de administrativa kostnaderna. Trafikanalys ska också lämna konkreta förslag på ytterligare åtgärder som kan bidra till en mer kostnadseffektiv hantering av trängselskatten. Vid behov kan även andra lösningar presenteras för att minska de administrativa utgifterna.

Trafikanalys ska samarbeta med Ekonomistyrningsverket under arbetets gång och slutredovisningen av uppdraget ska lämnas till Regeringskansliet senast den 15 januari 2026. Resultatet av denna granskning kan komma att leda till betydande förändringar i hur trängselskatten hanteras i framtiden.

Svenska bilparken i backläge – en oväntad vändning

För första gången på länge går svenska bilparken i backläge. Nyregistreringar sjunker medan exporten ökar – vad betyder detta för framtiden? Länge har

Läs också:

Lista: Dessa sex hundraser skäller mest. News 55

Expert: Vad är fribrev och hur du ska göra med din gamla tjänstepension? E55

FN-chefen: AI-vapen måste bli olagliga. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS