Dagens PS

Mercedes presenterar evighetsbromsar för elbilar

Vad sägs om bromsar som håller hela bilens livslängd? Där snackar man utveckling. (Foto: Mercedes)
Vad sägs om bromsar som håller hela bilens livslängd? Där snackar man utveckling. (Foto: Mercedes)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 26 nov. 2024Publicerad: 26 nov. 2024

Mercedes-Benz utmanar konventionella bromssystem och utvecklar en ny lösning för elbilar där bromsarna flyttas in i drivlinan.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Detta innovativa system minskar vikten på hjulen och erbjuder även flera andra fördelar skriver Carscoops.

Regenerativ bromsning

Ingenjörerna på Mercedes-Benz menar att regenerativ bromsning i elbilar kan hantera 98 procent av alla inbromsningar. Mekaniska bromsar behövs därför endast i nödsituationer när maximal bromskraft krävs. Med detta i åtanke har de utvecklat ett system där bromsarna är placerade inuti motorns transmissionsenhet.

ANNONS

Senaste nytt

Fördelar med inbyggda bromsar

Genom att flytta bromsarna in i drivlinan kan upp till 90 kg onödig vikt från bilens hjul centraliseras. Det förbättrar bilens köregenskaper.

Dessutom möjliggör det användning av heltäckta hjul, vilket förbättrar aerodynamiken och ökar räckvidden.

Ny teknik för ökad effektivitet

I vanliga bilar sitter bromsarna vid hjulen. Mercedes-Benz har däremot utvecklat ett nytt system där bromsarna flyttat in i drivlinan.

Istället för en traditionell bromsskiva, som ser ut som en tallrik, används en ringformad skiva. Denna sitter monterad direkt på drivaxeln, den del som överför kraft från motorn till hjulen.

ANNONS

När bilen ska bromsa klämmer två bromsbelägg åt ringskivan, ungefär som när man klämmer åt ett rör med två fingrar. Små brickor fångar upp bromsdammet som bildas.

Eftersom bromsarna är inbyggda i drivlinan blir de varma. För att motverka detta funderar Mercedes-Benz på att kyla dem med vatten.

Flexibel lösning för olika drivlinor

Systemet fungerar inte bara på elbilar med dubbla motorer och drivlinor på både fram- och bakaxeln.

Mercedes-Benz planerar att montera bromsarna i mitten av framaxeln på elbilar som endast driver på bakhjulen. Ingenjörerna tror att de inbyggda bromsarna kan hålla bilens hela livslängd, vilket innebär att de inte behöver servas eller bytas ut.

Vilka Mercedes får det?

Ännu har Mercedes-Benz inte bekräftat när eller om systemet kommer att introduceras i produktion. Men om det visar sig att bromsarna verkligen håller bilens livslängd är det mycket troligt att de kommer att användas i framtida elbilar från Mercedes-Benz.

Läs också: Maserati GranCabrio: En elegant cabriolet med både charm och brister. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]