”Du kan inte bestiga Mount Everest, du kan inte få Marilyn Monroe och du kommer sannolikt aldrig att åka raket till månen. Men du kan skaffa dig en Mercedes-Benz 300SL – världens bästa bil.”
Så beskrevs bilen med de legendariska måsvingedörrarna när den testades för första gången på 1950-talet.

Över 60 år senare fortsätter århundradets sportbil att förtrolla bilentusiaster.

ANNONS

Tideräkningen för en av bilvärldens mest ikoniska modeller börjar i februari 1954. Publiken på New York International Motor Sports Show förstummades av de smäckra och graciösa formerna och de sensationella måsvingedörrarna som öppnades mot himlen.

Mycket mer än måsvingar

Och under åtta decennier har bilfantaster fortsatt att beundra ”Måsvingen”. Modellen har korats till århundradets sportbil och magin har bara vuxit. Designen är både tidlös och elegant, och åldras bättre än det ädlaste slottsvin. Bilens mest karaktäristiska företräde är förstås dörrarna som likt en måsvinge lyfter mot skyn när de öppnas. Men det finns mycket mer som gör Mercedes 300 SL till en ikonisk bilmodell.

Modellens prestanda var en sensation 1954. Foto: Mercedes-Benz

Historien börjar med att den mytomspunna amerikanska bilimportören Max Hoffman krävde att Mercedes-Benz skulle förvandla sin racerbil 300 SL till gatbil. Sagt och gjort, och de 1400 exemplaren som producerades under tre år gick åt som smör i solsken.

Började som racerbil

Från början var 300 SL en specialbyggd racerbil för långlopp. Kupén slog rekord vid flera lopp och och vann bland annat det berömda 24-timmarsloppet i Le Mans. Modellen hjälpte Mercedes till en storstilad comeback inom racing efter kriget.

Några planer på serietillverkning fanns inte förrän Max Hoffman väckte Mercedes ur törnrosasömnen. Importören var säker på att USA:s rika skulle slåss om modellen och han fick förstås rätt.

En skönhet från alla vinklar. Den eleganta designen måste kallas tidlös. Foto: Mercedes-Benz

Mercedes fick fram måsvingen på rekordtid till sportbilsmässan i New York. Vid den här tiden kostade bilen 29 000 D-Mark, fyra gånger mer än en mer standardbetonad Mercedes, men ändå ett fynd för en sportbil i teknisk ultraklass.

ANNONS
ANNONS

Ovanligt aerodynamisk

300 SL var ovanligt strömlinjeformad för sin tid, ett arv från racerbilen. Kanske är det det som gjort att designen har stått sig i alla år och behåller sin lockelse på världens bilentusiaster. Någon har beskrivit bilen som att en helt proportionerlig och extremt dynamisk kaross som svävar på hjulen.

Den tunna rörramen gjorde att trösklarna måste dra upp högt, och då var måsvingedörrar en idealisk lösning. Foto: Mercedes-Benz

Måsvingedörrarna var inte bara ögongodis, de var helt nödvändiga för att karossen skulle kunna byggas som den gjorde runt en rörram av extremt tunna tunna rör. Ramen gick högt upp för att göra bilen stabil, och några vanliga dörrar fick inte plats. Den rörformade ramen, designad av Rudolf Uhlenhaut, minskade vikten och gav maximal styrka. Hela ramen väger endast 82 kilo och en fulltankad SL väger in på 1295 kilo – den gör skäl för namnet Super Leicht.

Var före Tesla

Långt innan Tesla hade 300 SL dolda dörrhandtag som skapade en obruten sidolinje. Måsvingedörrarna öppnas med en liten stång som hoppar ut från dörren – ett mekaniskt underverk från 1950-talet. Måsvingeörren flyter upp till sitt helt öppna läge, med hjälp av fjädrar som har precis rätt motvikt. 

Den raka sexcylindriga motorn i 300 SL hämtades från limousinen 300 Adenauer. Förgasaren ersattes av insprutning och 300 SL blev därmed en av tidernas första bilar med tekniken.

Motorn fick lutas 45 grader för att rymmas.300 SL var en av de första bilarna med insprutning. Foto: Mercedes-Benz

Motorn hade en effekt på 215 hästkrafter, tillräckligt för att skicka upp bilen till 260 km/h med högsta utväxlingen, en för tiden otrolig hastighet. De flesta köpare valde en lägre utväxling som gjorde bilen mer accelerationssnabb. 0-100 km/h gick på 10 sekunder. Det fanns också en tävlingskamaxel som gav den hisnande effekten av 240 hästkrafter.

Den som tittar noga på motorn ser att den lutar. Ingenjörerna fick tippa den 45 grader åt vänster för att få plats under den extremt platta huven.

ANNONS
ANNONS
Interiören var otroligt elegant. Ratten kunde fällas för att förenkla insteget. Foto: Mercedes-Benz

Interiören höll på Mercedesvis toppkvalitet och var klassiskt elegant. Som standard kom 300 SL med tre olika rutiga tygklädslar för sportsätena. Men det gick även att få läder som tillval, vilket de flesta kunder valde.  Instrumentpanelen känns tydlig ergonomisk än i dag med två rundlar för hastighet och motorvarv centralt framför föraren.

Svår att kliva in i

Att ta sig in i en 300 SL krävde viss akrobatik för att komma över de höga trösklarna och in i den trånga kupén. För att underlätta för ägare med viss pondus är ratten fällbar så att föraren kan vrida in benen mot pedalerna.

Men det var ute på vägen 300 SL verkligen briljerade. Den lätta bilen hade överlägsen acceleration i alla farter. Styrningen var direkt och fjädringen gjorde att bilen låg som ett strykjärn på vägen.

Grillen har bildat skola och finns även på senare Mercedes-modeller. Foto: Mercedes-Benz

Inte undra på att dåtidens motorjournalister hyllade 300 SL unisont.
– Du kan inte bestiga Mount Everest, du kan inte få Marilyn Monroe och du kommer sannolikt aldrig att åka raket till månen. Men du kan uppnå en upplevelse som är i samma ultimata klass – du kan skaffa dig en Mercedes-Benz 300 SL. Detta är den finaste produktionssportbilen i världen, skev Sports Car Illustrated i sitt test.

– Vi tittar på en bil där en bekväm interiör kompletteras med anmärkningsvärt imponerande egenskaper, ganska otrolig väghållning, lätt och exakt styrning och prestandanivåer som finns där uppe – och till och med en förbättring av – de bästa bilarna bilindustrin har att erbjuda. Det finns bara en sak kvar att säga: framtidens sportbil har blivit verklighet, skrev Road and Track.

Sålde slut på nolltid

De 1400 första bilarna sålde slut på nolltid, hela 1100 bilar gick till USA Återigen lyckades Max Hoffman övertala Mercedes att komma med en ny modell. En öppna uppföljaren 300 SL Roadster kom 1957 och är faktiskt vanligare än kupén, cabben tillverkades i 3258 exemplar.

ANNONS
ANNONS
En svensk tandläkare ägde världens finas Mercedes 300 SL Roadster.

I nutid har 300 SL blivit en av de mest åtråvärda samlarbilarna som går att hitta och fina exemplar går för långt över 30 miljoner kronor. Ett av de allra finaste och dyrbaraste exemplaren hittades i Sverige för några år sedan – och hade bara gått 137 mil efter att ha varit undangömd i över 40 år.

Den 31 maj 1963 köpte en svensk tandläkare en splitterny Mercedes-Benz 300 SL Roadster av Philipsons Automobil AB i Stockholm. Med bilen följde en svart hardtop i en trälåda. Den 9 juli 1963 gör Philipson en inkörningsservice då bilen gått 57 mil. I november 1972 besiktigas bilen för sista gången, då har den gått 100 mil. Sedan ställs den av och göms undan i tandläkarens sommarboende utanför Stockholm.

Såldes för 34,5 miljoner

När tändläkaren avlider 2011 återupptäcks Mercedes Roadstern, tillsammans med en annan 300 SL med måsvingar. Tandläkaren har förvarat dem på ett oantastligt sätt, dolt från fukt och ljus, och bilarna är i perfekt orenoverat skick. Roadstern sades vara lika fin som när den lämnade fabriken. Lackeringen var perfekt, läderklädseln utan slitage och blekning. Och hardtopen låg kvar orörd i trälådan märkt Mercedes-Benz. Dock hade bilen inte körts sedan 1972.

Efter en arvsstrid säljs bilarna för totalt 46 miljoner kronor. Mercedes 300 SL Roadster slår auktionsrekord för modelltypen med 34,5 miljoner kronor i dagens penningvärde. Ingen får ärva tandläkaren, utan pengarna från bilarna tillfaller Allmänna Arvsfonden.

Kan finnas fler fynd

I Sverige finns i dag ett drygt 20-tal Mercedes 300 SL kvar i registret. Men kanske finns det fler undangömda bilar i dammiga garage. Uppenbarligen finns det något med den tidlösa och klassiska bilmodellen som gör att ägarna gömmer undan bilen till eftervärlden. Och för de flesta har den undangömda bilen haft en värdestegring som slår börsen, då även en risig 300 SL kostar över 10 miljoner kronor.

Oavsett skick är en 300 SL värd över 10 miljoner kronor. Foto: Mercedes-Benz