Dagens PS

Mercedes AMG: Hälften så mycket – men lika kul

Mercedes AMG släpper nu en ny bil som inte har större motor än sina föregångare. Ett trendbrott minsann.
Nya AMG-Mercedesen ser likadan ut som sina systrar men ruvar på en hemlighet under huven. (Foto: Mercedes AMG)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 22 mars 2024Publicerad: 22 mars 2024

Med hälften så många cylindrar under huven, torde det bli hälften så tråkigt. Så är dock inte fallet med nya AMG GT 43 Coupé om vi ska tro tillverkaren.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ända sedan 1967 har prestandabyggaren AMG ägnat sig åt att sätta extra fart på Mercedes-bilar. Receptet har nästan alltid varit att göra stort större, och starkt starkare.

I dagens samhälle där miljötänket är A och O och det är svårt för biltillverkarna att få bensinslukande bilar att vara “rätt”, blåser dock vindarna nu åt nya håll för AMG och dess kollegor.

Därför är det helt logiskt att Mercedes och AMG:s senaste bil heter AMG GT 43 Coupé.

Vad står egentligen GT 43 för? Lyfter du på huven fram så får du svaret.
Texten på bakluckan skvallrar om att det är fuffens på gång. (Foto: Mercedes AMG)

Det nya på bilen är egentligen ingenting du ser exteriört.

Om du inte tittar på bakluckan förstås. Där står namnet. Du som kan dina MB-bilar och beteckningar, förstår då vad som hänt.

Helomvändning

Istället för att boosta vidare på Mercedes kraftfulla och voluminösa V8:a som i dag redan sitter i systermodellerna AMG GT 55 och 63, har AMG nu gjort höger-vänster-om.

ANNONS
Fyra cylindrar istället för åtta. Hur 17 kan det fungera?
Trots att maskinen bara har fyra cylindrar är det ändå fullt i maskinrummet. (Foto: Mercedes AMG)

Motorn i nya AMG GT 43 Coupé är istället en uppskrämd variant av motorn M139.

En 2,0-liters turboladdad rakfyra som när du trampar gasen i botten, släpper ut hela 416 hästar ned i gatan.

ANNONS

Senaste nytt

Hur kul är det?

Men, tänker du. Med fyra cylindrar istället för åtta – hur går det då med AMG:s så välkända prestanda?

Faktum är att det går utmärkt.

Tack vare att den mindre motorn har gjort bilen lättare, skiljer det bara en svinblink i acceleration mellan bilen med fyran och en med den största V8:an.

Vackra rena linjer på karossen. Men andas deninte lite Porsche 911?
Även med den lilla motorn ombord får du som kör en annan bil, vänja dig med att det nog mest är bakdelen av Mercedesen som du kommer hinna se. Innan den är försvunnen. (Foto: Mercedes AMG)
ANNONS

När stormotorbilen når 100 km/h på 3,2 sekunder, klarar lillasyster med fyran av samma prestation på 4,6 sekunder.

De 164 hästkrafterna som skiljer den stora från den lilla, gör alltså bara 1,4 sekunder på accelerationsprovet.

Finns känslan kvar?

Känslan då, skriker du, får du verkligen muskelbilsfeelingen i en bil med fyra cylindrar under huven?

Frågan är relevant.

Visst är det inte samma ryggradsknuffande och hårsäcksresande morr och knuff i fyran som i åttan. Det menar bland annat Autoweek efter att ha testkört bilen.

Har du inte mer bråttom upp till hundra än att fem sekunder räcker, är dock lillasyster ett klart spelbart alternativ.

Dessutom lite billigare. Och lite miljövänligare.

ANNONS

Vilken variant väljer du?

Parallellt med nedväxlingen av motorer i AMG:s modeller, satsar också Mercedes på att vidareutveckla sina laddhybrider. Läs mer om det här.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS