Dagens PS

Med Škoda på hal is i Norrland

Octavia Scout på ställ
Škoda har sålt över 1,25 miljoner bilar med fyrhjulsdrift. (Foto: Škoda)
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Uppdaterad: 02 feb. 2023Publicerad: 02 feb. 2023

Škoda har sålt över 1,25 miljoner bilar med fyrhjulsdrift sedan den första generationen av Octavia 4×4 lanserades år 1999. För att fira bjöd märket in till ett test av dess fyrhjulsdrivna modeller under minst sagt vintriga förhållanden.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Platsen för testet var Jämtland och det som stod på agendan var iskörning, vilket kan påstås vara ett av Nordens mer unika erbjudanden till biltestarbranchen.

De flesta av oss associerar nog iskörning med stora bredsladdar och avancerad bil-akrobatik, och därmed en grad av skojfriskhet som kanske inte normalt förknippas med just Škoda.

Kodiaq RS på ställ

Stora bredsladdar och avancerad bil-akrobatik förknippas normalt inte med Škoda. (Foto: Škoda)

Det man ska komma ihåg är att iskörningen inte bara ger tillfälle för lek med begränsade konsekvenser, utan att det även öppnar för att i relativt låg hastighet utforska hur en bil beter sig på gränsen.

Škoda står för tillfället i startgroparna av en omprofilering där deras redan ganska vettiga, rediga framtoning ska späs på med en dos av friluftsliv och äventyr.

Eventet handlade således snarare om att påvisa att märkets fyrhjulsdrivna bilar erbjuder både säkra vägegenskaper och god framkomlighet.

Konbanor och svenska gitarrer

Platsen för dagens vintriga övningar var en frusen tjärn på Rödön strax utanför Östersund, där man hade förberett en rad olika banor för att demonstrera bilarnas färdigheter på is och snö.

ANNONS

Det fanns koner utplacerade för både slalomkörning och undanmanöverprov.

Det fanns också tre plogade banor, varav två var av längre modell och bjöd på både tighta hårnålar och långa, svepande kurvor, medan den tredje var kortare och gick under det något lustiga namnet “Svenska gitarren”.

Karoq på ställ

Snarare än lek handlade eventet snarare om att demonstrera bilarnas säkra vägegenskaper och goda framkomlighet. (Foto: Škoda)

Detta var helt enkelt en gitarrkropps-formad bana specifikt designad för att träna på att slänga bilens vikt från sida till sida för att rotera in i kurvorna – det man på engelska kallar för “The Scandinavian flick”.

Till vårt förfogande dagen till ära fanns samtliga fyrhjulsdrivna bilar ur Škodas modellprogram, från traditionella vagnar som Octavia Scout med dieselmotor till nymodigheter som den eldrivna sportmodellen Enyaq RS Coupé.

ANNONS

Senaste nytt

Business before pleasure

Det man snabbt blir varse när man beger sig ut på isen är att Škodas bilar inte är designade för lek, utan snarare för att inte överraska föraren med plötsliga och potentiellt farliga sladdar.

På gränsen beter sig samtliga modeller således i stort sett likadant, med en fallenhet för säker, kontrollerbar understyrning genom kurvorna.

ANNONS

Bilarnas antisladdsystem går inte heller att stänga av till fullo, och fyrhjulsdriften är primärt där för ökad framkomlighet och kontroll och skickar därför i första hand kraften till framhjulen.

Octavia Scout på ställ

Samtliga av Škodas fyrhjulsdrivna modeller är lättkontrollerade på snö och is. (Foto: Škoda)

Det mest intressanta att ägna sig åt under dagen var därför inte vilda akrobatiska manövrar och sladdar, utan snarare att få bilarna att dansa genom kurvorna med så mycket finess som möjligt. 

Det kritiska är då att med hjälp av bromsarna få mer vikt på framhjulen på väg in i kurvorna, samt att kasta bilens rörelseenergi från sida till sida.

När man lyckas med detta roterar bilen fint in i kurvorna med en lätt sladd.

Denna typ av körning kräver egentligen betydligt mer finess än vilda sladdar, och påvisade att Škodas bilar är säkra och kontrollerbara på gränsen.

Eldrift väger tungt

Med så pass säkra vägegenskaper finns det egentligen bara ett sätt att verkligen försätta sig i en beklämmande situation på isen, och det är att komma in i en kurva med på tok för mycket fart.

ANNONS

Försöker man sig på att åtgärda detta genom att slänga sig på bromsen leder det nämligen nästan oundvikligen till att bilen glider okontrollerat mot ytterkanten.

Det är också i detta läge som den eldrivna Enyaq, med sitt stora, tunga batteripack, verkligen skiljer sig från modeller bestyckade med traditionella förbränningsmotorer.

Škoda Enyaq RS

Tunga Enyaq kräver mer försiktighet på halt väglag än sina mer traditionella syskon. (Foto: Škoda)

På grund av vikten känns elbilen helt enkelt betydligt mer benägen att glida handlöst mot vägkanten än dess nättare, lättare syskon.

Detta är egentligen inte konstigt och inte heller en svaghet som är unik för Enyaq.

Snarare understryker det att dagens stora, tunga elbilar nog bör framföras med lite större marginaler vintertid än de mer traditionella vardagsvagnarna som de ersätter.

Värdiga vintervagnar

Att Škoda erbjuder bilar i en rad olika format som funkar fint vintertid råder det inget tvivel om, vilket inte minst bekräftas av antalet exemplar av olika årsmodell som man ser på de jämtländska vägarna. 

ANNONS

Sedan kan man ju spekulera om huruvida märkets bilar är särskilt mycket bättre på vintern än deras nära släktingar från Volkswagen eller Seat.

Kanske är det den lilla fönsterskrapan på insidan av tanklocket som gör hela skillnaden?

Läs även: Helt nya Mitsubishi ASX är inte ny för fem öre 
Läs även: Mercedes-Benz EQE 350+ är en fantastisk elbil 
Läs även: LEVC TX – Funkar Londontaxin i Sverige? 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS