Dagens PS

Mazda: ”MX-5 kommer aldrig bli helt eldriven”

Mazda
Bilen är designad enligt Mazdas filosofi Jinba ittai. (Foto: William Koitrand)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 30 juni 2023Publicerad: 30 juni 2023

Elektrifieringen skördar många fossila offer. Det var länge snack om att en av dessa skulle vara Mazda MX-5 – nu visar det sig att så inte är fallet, åtminstone inte ännu.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Sedan 1989 har Mazda MX-5 sålts i över 1 000 000 exemplar och hyllats år efter år som en av världens mest körglada bilar.

Receptet är egentligen enkelt – bakhjulsdrift, manuell låda, en låg vikt och japansk pålitlighet – men ack så effektivt.

Mazda MX-5

Mazda MX-5 är en av marknadens roligaste bilar. (Foto: Mazda)

Mazda MX-5 är en förarorienterad bil

Bland det viktigaste för MX-5 och dess köregenskaper är just den lätta vikten. 

Märket anammar en så kallad gramfilosofi för att minimera bilens vikt – det är en fråga om att skala av ett gram här och där för att – många bäckar små.

Utöver det kallar japanerna filosofin för “Jinba Ittai” som löst översatt betyder häst och ryttare.

Det är tveklöst något som genomsyrar körupplevelsen, något vi konstaterat flertalet gånger tidigare.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Batterier är blytunga

Kruxet med elbilar är att de i regel är rejält tunga, inte minst i förhållande till dess fossila motsvarigheter.

Det är något som skulle inkräkta rejält på Mazdas lättviktsfilosofi, varför en elektrisk MX-5 egentligen inte är en särskilt bra idé.

För de mycket lojala MX-5-fantasterna är en elbil dessutom en kontroversiell fråga.

Mazda MX-5

Fungerar MX-5-receptet på en elbil? (Foto: Mazda)

Det ser ljust ut

Nu har dock Joachim Kunz, Mazdas europeiska utvecklingschef, bekräftat för brittiska Autocar att ”som det ser ut nu kommer vi att ha för alltid, i denna storleksklass och med denna drivning.”

Med andra ord kommer MX-5 alltså inte att bli eldriven, utan i stället leva kvar med ett fossilt hjärta.

ANNONS

”En dag kommer vi dock att behöva elektrifiera modellen, men i dagsläget vill vi behålla detta koncept” fortsätter Kunz.

När det gäller just elektrifiering av MX-5 är diverse hybridlösningar mer realistiska än renodlade elbilar, förutsatt att batterier inte blir betydligt lättare – något italienska Pagani även tampas med.

Med andra ord ser framtiden bestämt traditionell ut för världens MX-5-fantaster.

Vill du läsa mer om motorer och teknik? Så här enkelt skaffar du vår kostnadsfria nyhetstjänst!

Läs även: Mazda MX-5 testad: Den roligaste bilen per krona 

Läs även: Mazda MX-5 – som att träffa en kär vän efter 30 år

Läs även: Bästa cabriolet – bäst i alla tester 2023

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS