Dagens PS

Maybachs första elbil är som ett flygplan på hjul

Mercedes-Maybach EQS 680 SUV
Mercedes-Maybach EQS 680 SUV kombinerar gammalt med nytt. (Foto: Mercedes)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 17 apr. 2023Publicerad: 17 apr. 2023

Maybach betyder lyx på Mercedes-språk, och nu har det blivit dags för den första elektriska droskan från det anrika märket. Här är nya Mercedes-Maybach EQS 680 SUV.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Som namnet antyder bygger den på EQS SUV och vi fick oss en förhandsvisning av den nya elektriska lyxsuven i samband med vår provkörning av Mercedes EQE SUV.

Bilen går att beställa utan tvåtonslack. (Foto: Mercedes)

Gammalt möter nytt

Det intressanta med Mercedes-Maybach EQS SUV är att den kombinerar ett väldigt traditionellt förhållningssätt till lyx med det som av Mercedes anses vara framtiden.

Exteriört möts man av en typisk Maybach-grill och en kylarprydnad i form av den klassiska Mercedes-stjärnan. Lanseringsfärgen är en tvåtonslack, men bilen kommer även att kunna fås enfärgad.

Det är mycket krom i exteriören och man har även valt att dölja diverse radarsensorer, som annars är synliga på ordinarie EQS SUV.

Det finns även en rad Maybach-emblem här och var, samtidigt som Maybach EQS SUV endast erbjuds med 21- eller 22-tumsfälgar som är unika för modellen.

Mercedes EQS SUV

Grillen har en kylarprydnad i form av den klassiska Mercedes-stjärnan. (Foto: Mercedes)

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

En oas av lyx

Interiört möts man framtill av en vanlig EQS SUV-interiör. Det innebär alltså mängder med skärmar och teknik, med vissa Maybach-inslag här och var. Exempelvis får kunderna en unik instrumentpanel.

I övrigt är interiören väldigt traditionell.

Den består av kopiösa mängder läder – det finns en rad färgkombinationer att välja på – och baksätet har kuddar.

Det går även att ställa in i en nästan liggande ställning, bord, champagnekyl med champagneglas i silver, två 11,6-tums tv-skärmar, 15 högtalare (vilket är förvånansvärt lite), vadmassage, och annat smått och gott beroende på utrustningsnivå.

Mercedes EQS 680 SUV

Mercedes-Maybach EQS 680 SUV har ett baksäte som heter duga. (Foto: Mercedes)

Baksätet, som vi fick möjlighet att testa, är exceptionellt bekvämt. Det känns rymligt, samtidigt som man sitter riktigt bra, något som inte är en självklarhet i dagens elbilar. 

Det påminner mycket om business class-lösningar som återfinns på långflygningar och erbjuder personerna i baksätet att vara väldigt produktiva, alternativt vila.

ANNONS

Kvalitetskänslan känns snäppet högre på sina håll jämfört med ordinarie EQS SUV, men det finns fortfarande en del ytor som känns lite plastiga.

Med det sagt var bilen vi satt i en tidig förseriebil.

Interiört är det inte mycket som skiljer Maybach EQS SUV jämte ordinarie EQS SUV. (Foto: Mercedes)

Mercedes-Maybach EQS SUV är snabb nog

Mercedes-Maybach EQS 680 SUV stoltserar med 658 hästkrafter och 950 newtonmeter. Maximal AC-laddning är 22 kW, medan det erbjuds 200 kW DC-laddning.

Accelerationen till 100 kilometer i timmen tar 4,4 sekunder medan toppfarten är begränsad till 210 kilometer i timmen.

Räckvidden är uppskattad till 600 kilometer men det har ännu inte slutställts.

Längdmässigt är Maybach EQS SUV lika lång som ordinarie EQS SUV – det vill säga 5,125 meter.

ANNONS

I termer av körlägen finns det Eco, Sport, Offroad, samt Maybach-läget som ersätter det vanliga komfortläget.

Maybach-läget är till för att maximera komfortnivån i baksätet genom att ”minimera hur mycket bilen rör sig under baksätespassagerarna”. Exakt vad som menas med det får en provkörning utröna.

Priser och lansering

Inga priser för Mercedes-Maybach EQS 680 SUV har kommunicerats, men prisskillnaden mellan en Maybach-modell och en icke-Maybach-modell på Mercedes S-klass är 576 000 kronor.

Mercedes EQS 580 SUV börjar på 1 833 000 kronor, medan det i dagsläget inte finns någon EQS 680 SUV att jämföra med. 

Läs även: Provkörning av Mercedes-Maybach S 650
Läs även: Recension av Rolls-Royce Phantom
Läs även: Recension av Rolls-Royce Cullinan

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS