Dagens PS

Marknadens billigaste transportbil

transportbil
Suzuki Tour H1 finns primärt på den indiska marknaden. (Foto: Suzuki)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 29 juni 2023Publicerad: 30 juni 2023

Transportbilar är bilvärldens verktyg, varför de oftast måste pressas prismässigt. I Indien har Suzuki tagit det steget längre och introducerat modellen Suzuki Tour H1.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den indiska marknaden domineras av billiga åkdon, oberoende av huruvida det gäller elbilar eller transportbilar.

Gemene indisk bilköpare är bra mycket mer priskänslig än svenska konsumenter, varför marknaden kryllar av bilar där lägsta pris prioriteras över bokstavligt allt.

transportbil

Instrumentpanelen är en sparsmakad historia. (Foto: Suzuki)

Transportbilen för den sparsamme

Suzuki Tour H1 är Suzuki Altos händiga enäggstvilling.

Med ett grundpris på under 70 000 kronor riktar den inte in sig mot den kapitalstarke hantverkaren, något som även reflekteras i listan på utrustning – som är helt tom.

Suzuki transportbil

Suzuki Tour H1 är besläktad med Suzuki Alto K10. (Foto: Suzuki)

ANNONS

Senaste nytt

Extra inget

ANNONS

I Indien saluförs Suzuki Alto K10, som är instegsmodellen av den lilla japanska stadsbilen.

Det som skiljer Alto och Tour H1 åt är främst att Tour H1 har omålade stötfångare, plåthjul utan navkapslar, och ingen antenn.

Bilen kan fås i silver, grått, eller vitt vilket är långt ifrån färgsprakande.

Även om den inte har något infotainmentsystem har den en digital hastighetsmätare, två krockkuddar, och flaskhållare i dörrsidorna.

Ingen tvättäkta transportbil

Något som kan komma som en överraskning är att Tour H1 faktiskt kommer med ett baksäte och nackstöd, men de är lätta att fälla ner för att konvertera den lilla bilen till en skåpbil.

För de som driver ett bolag som jobbar med expressbud är Suzuki Tour H1 fel bil för ändamålet.

Under huven ruvar nämligen en enliters pjäs på 67 hästkrafter och 89 newtonmeter.

ANNONS
transportbil

Tour H1 är inte för den som behöver leverera snabbt. (Foto: Suzuki)

Finns även som gasbil

Den går även att få i fordonsgasutförande, då med 57 hästkrafter och 82 newtonmeter.

Oavsett motor får du en femväxlad manuell låda som enda alternativ.

Bensinvarianten börjar på motsvarande 63 031 kronor.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och motor? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs även: Ford E-Transit är årets transportbil 2022

Läs även: Indisk elbil utmanar: Kostar 109 000

ANNONS

Läs även: Recension av Suzuki Jimny Torakku

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS