Dagens PS

Mansory - vulgärt och populärt

Mansory Gronos
Vad som ursprungligen var en G-klass har blivit ett minst sagt unikt bygge. (Foto: Mansory)
Morgan Petri
Morgan Petri
Uppdaterad: 01 mars 2023Publicerad: 28 feb. 2023

Mansory, en känd tuningfirma, har lagt vantarna på Mercedes-Benz ikon Geländewagen och har gått så långt som att ändra karosstypen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Namnet på skapelsen ger en bra bild av hur bilen är modifierad: MANSORY Gronos Coupé EVO C, annars känd som en bilgalen tolvårings våta dröm.

Att just G-klass blev offer för konverteringen beror på en stor efterfrågan av djupgående ombyggnationer av modellen.

Mansory Gronos

Kundens fantasi sätter gränserna för vad som kan ändras. (Foto: Mansory)

Imponerande överflöd

Rent objektivt duger en Mercedes-AMG för mångmiljonbelopp gott både när det kommer till utseende, prestanda och pris. 

Kundbasen hör inte till de som väljer bort överflöd. De vill ha allt vad andra kan få, och sedan lite till. I de tankebanorna föddes Gronos Coupé EVO C.

Exteriört har man plockat bort alla fyra dörrar och ersatt dem med endast två, därav namnet…

Att kalla det här skolådeinspirerade rätblocket för en coupé är dock lite som att kalla Leif G.W. Persson atlet bara för att han råkar ha två ben.

ANNONS

Mansory har flyttat B-stolpen, dörrarna är bakhängda och detaljer i kolfiber pryder Gronos Coupé EVO C så långt ögat når.

Mansory Gronos Interiör

Utformningen i framsätet är oförändrad, men materialen hittar man inte i en vanlig G-klass. (Foto: Mansory)

Invändigt erbjuder Mansory, precis som för exteriören, total frihet när det kommer till val av färg och övrig dekor. En och annan kohage värt av läder klär i stort sett alla tänkbara ytor.

Gemensamt för alla Gronos Coupé EVO C är att baksätet har två säten separerade av en enorm mittkonsol.

I baksätet har man gjort sig av med mittensätet för att ge plats åt en enorm mittkonsol. (Foto: Mansory)

ANNONS

Senaste nytt

Mansory har mekat

Det finns inte en brist på designhus som erbjuder visuella modifikationer till just Geländewagen, men Mansory tillhör de som även mixtrar under huven.

Närmare bestämt har man skruvat upp effekten till otroliga 900 hästkrafter och vridmomentet till hisnande 1 200 newtonmeter. Det duger för att ekipaget ska klara av 0-100-sprinten på bara 3,3 sekunder.

ANNONS

Motorrummet ser bekant ut, men effektsiffrorna är främmande. (Foto: Mansory)

Precis som den nyligen lanserade Venatus Coupé EVO C tillverkas Mansorys senaste skapelse i åtta exemplar där alla är helt unika.

Den utalitära aspekten av en Geländewagen, en bil som används av exempelvis Försvarsmakten, kommer sannolikt inte utnyttjas av kunderna.

Trots dess differentialspärrar och generella kompetens i tuff terräng har Geländewagen blivit mer och mer av en statussymbol än ett verktyg. 

Mansory Gronos Coupé EVO C går i spetsen när det kommer till extroverta statuskärror.

Läs även: Mansory totalförstör ännu en Ferrari 
Läs även: Mansory förstör en Mercedes-AMG GLS 63 
Läs även: Nya G-klass blir elektrisk 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Morgan Petri
Morgan Petri

Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.

Morgan Petri
Morgan Petri

Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS