Dagens PS

Lyxbilar till rekordpris – tillverkarna satsar på lyxmodeller

Lyxbilar till rekordpriser
Ola Källenius, vd för Daimler AG, säger att det blir fortsatt satsning på lyxmodeller. Foto TT.
Mia Jacobs
Mia Jacobs
Uppdaterad: 27 dec. 2021Publicerad: 27 dec. 2021

Lyxbilar från BMW, Mercedes och Audi säljs till rekordpriser. Nu satsar de tyska biltillverkarna på bilarna som ger mer i vinst, och struntar i volymen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Halvledarkrisen på världsmarknaden har enligt Financial Times lett till att de tyska biltillverkarna satsar på lyxmodellerna som ger mer i vinst.

Lyxbilar, inte volym

Audi, Mercedes-Benz och BMW har ökat bruttoinkomsten per bil med i genomsnitt nästan 25 procent jämfört med 2019 visar en analys gjord av Stifel för Financial Times räkning.

Enligt analysen har Mercedes ökat sina intäkter med 1,4 miljarder euro (knappt 14,5 miljarder kronor) enbart genom bättre prissättning och genom att använda de tillgängliga halvledarna i de exklusivare modellerna som ger högre vinstmarginal.

Det är en strategi som kommer att fortsätta också när pandemins effekt på tillgång till halvledare avtar.

“Det finns ingen anledning att jaga volym”, säger Ola Källenius, vd för Daimler AG där Mercedes-Benz ingår, till Financial Times. “Den här strategin att inte titta nedåt i segmenten utan uppåt, den kommer att fortsätta”.

ANNONS

Senaste nytt

Ger högre pris på begagnat

De rekordhöga prisökningarna för begagnade bilar är också en del i lyxmodellernas framgång. När leasingbilarna återlämnas till tillverkarna är priset de kan hämta mycket högre än vad som beräknats.

ANNONS

“Sett i det korta perspektivet kommer bristen på nya bilar idag att innebära brist på begagnade bilar under åtminstone de kommande två åren”, säger Daniel Schwarz, analytiker hos Stifel till Financial Times.

Ökade vinstmarginaler

“Det borde hålla priserna uppe för nya bilar också”, fortsätter han.

Trenden att tillverka fler bilar än man kunde sälja och sedan ge rabatt på överblivna exemplar är alltså bruten. Nu är nya bilar en bristvara, och de stora tillverkarnas vinstmarginaler ökar.

Enligt Stifels beräkningar kommer Mercedes-Benz bruttointäkter per bil att öka från knappt 38 000 euro (drygt 392 000 kronor) 2019 till mer än 54 000 euro (nästan 558 000 kronor) 2021 till och med tredje kvartalet. Audi har ökat från mer än 46 000 euro ( drygt 475 000 kronor) till ungefär 57 500 euro (594 000 kronor).

Läs även: Bilarna som får chockhöjd skatt nästa år 

Läs även: Mercedes elchock: Visar upp tre nya bilar 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS