Dagens PS

Livsfarliga däckmissen - över 1000 olyckor i Sverige

På många håll i Sverige har den första snön och halkan redan slagit till. Vinterdäcken höjer säkerheten avsevärt i halt väglag - men det finns fallgropar. Foto: Continental
Maths Nilsson
Maths Nilsson
Uppdaterad: 31 okt. 2021Publicerad: 31 okt. 2021

Nu är det dags att byta till vinterdäck för miljontals svenska bilister.
Här är det livsfarliga misstaget som orsakar olyckshändelser för över 1000 svenska bilister varje år.
– Att efterdra hjulbultarna är otroligt viktigt för att undvika att utsätta sig själv och andra trafikanter för livsfara, säger Mattias Pössl, motorexpert hos Trygg-Hansa.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Från och med första oktober är det tillåtet att köra på dubbdäck. Miljontals svenska bilister är nu på väg att byta till vinterhjul om de inte redan gjort det. På många håll i Sverige har den första snön och halkan redan kommit, och det är klokt att byta till vinterhjul i god tid.

Stor risk för allvarlig olycka

Men det finns okända misstag runt bytet som kan bli ödesdigra. Enbart försäkringsbolaget Trygg-Hansa, som har 10 procents marknadsandel, har 100-150 kunder som drabbas av olyckor varje år på grund av hjul som trillar av bilen. Det innebär att varje år drabbas 1000-1500 svenska bilister av hjul som lossnar från deras bilar. Orsaken är banal: Dåligt åtdragna hjulbultar. Om det händer i hög fart är det stor risk för en allvarlig olycka.

Efter ungefär 10-15 mils körning bör du efterdra hjulbultarna. Foto: Nokian Tires.

– Att efterdra hjulbultarna är otroligt viktigt för att undvika att utsätta sig själv och andra trafikanter för livsfara, oavsett om man själv bytt däcken eller om man tagit hjälp av en verkstad. Det är enkelt och behöver bara göras en gång efter ungefär 5–10 mils körning med hjälp av ett fälgkors eller ännu hellre en momentnyckel. Är man osäker på hur man gör kan man alltid kontakta en verkstad, säger Mattias Pössl, expert hos Trygg-Hansa.

Enkelt att efterdra

Den som inte har tid, verktyg eller kunskap att göra däckbytet själv kan enkelt ta professionell hjälp hos en däckverkstad för några hundralappar. Men det gäller att vara ute i god tid, när första snön närmar sig brukar det bli en anstormning av bilister och det kan vara svårt att få tid. Efter bytet kan du själv efterdra bultarna med ett fälgkors eller en momentnyckel. Det går också bra att komma tillbaka till verkstaden, så hjälper de dig.

Mönsterdjupet ska vara minst tre millimeter på vinterdäck. Foto: Nokian Tyres

ANNONS

Även när det gäller däcken finns det en del att ha koll på. Du får köra på sommardäck under november, men från 1 december är det lagkrav att du ska ha vinterdäck om det är vinterväglag. Både dubbdäck och friktionsdäck är godkända. Däcken ska vara märkta M&S (Mud & Snow). Och mönsterdjupet måste vara minst tre millimeter, helst mer. Har du en elbil är det viktigt att bilen lyfts rätt vid bytet, annars kan batteriet skadas, något som kan kosta över 100 000 kronor att åtgärda.

”Dubbdäck att föredra”

– I vårt avlånga land med stora väderskillnader mellan årstiderna råder det ingen tvekan. Dubbade däck är att föredra utanför storstäderna framför allrounddäck. Se också till att däcken har minst tre millimeters mönsterdjup, men gärna mer, säger Mattias Pössl.

Om polisen skulle stoppa dig med sommardäck efter 1 december kan du få böter på 1200 kronor.

Från 1 december är det lagkrav på vinterdäck om det är vinterväglag. Polisen kan ge dig böter på 1200 kronor. Foto: Continental

Sju tips för vinterdäcken

Se till att däcken inte är för slitna
Mönsterdjupet på vinterdäck ska vara minst 3 millimeter, men av säkerhetsskäl bör det gärna vara mer. För sommardäcken krävs ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter.

Använd rätt verktyg
Använd gärna garagedomkraft och pallbock, men kontrollera först var bilens lyftpunkter är. Se till att din bil står på ett plant underlag med en växel ilagd och handbromsen åtdragen, innan du sätter igång arbetet.

ANNONS

Sätt de bästa däcken bak
Oavsett om du har en fram- eller bakhjulsdriven bil bör de bästa däcken, med andra ord de som har störst mönsterdjup eller dubbutstick, sättas bak på bilen. Detta då det minskar risken för sladd när du svänger eller bromsar.

Är du osäker – anlita ett proffs
Om du är det minsta osäker på hur du byter däck på ett korrekt sätt, bör du vända dig till en verkstad eller däckfirma. De kan även hjälpa dig med förvaring av däck.

Kontrollera lufttrycket
Rätt lufttryck i däcken sparar inte bara bränsle utan påverkar också däckens livslängd. Kom också ihåg att anpassa lufttrycket efter hur mycket du lastar. Rekommenderat lyftryck hittar du i bilens instruktionsbok.

Kom ihåg att efterdra hjulbultarna
Oavsett om man bytt däcken själv eller låtit någon annan göra det är det av stor vikt att man efter några mils körning efterdrar hjulbultarna. Det går att göra med ett fälgkors men har du tillgång till en momentnyckel är det klart bäst så att du inte drar hjulbultarna för löst eller hårt. Är du osäker är det alltid bäst att låta en verkstad göra det.

Förvara däcken rätt
Om du förvarar däcken hemma, tänk på att undvika hög värme och solljus. Om däcken sitter på fälg ska de staplas eller hängas upp, medan lösa däck ska stå upp med slitbanan mot underlaget och helst roteras en gång i månaden.

Fakta om vinterväglag och däck
Definitionen av vinterväglag är när man kan se snö, frost, snömodd eller is på vägen. Det är polisen som avgör om det råder vinterväglag på platsen

Ha koll på datum och lokala regler
Om vinterväglag råder ska bilen ha vinterdäck – med eller utan dubb – från 1 december till 31 mars. Dubbdäck får användas 1 oktober till 15 april, men vid vinterväglag får de även användas annan tid. Om man ska köra bil i Stockholm, Göteborg och Uppsala på vintern bör man i förväg se över var man får köra. I dag råder nämligen dubbdäcksförbud på vissa gator i dessa städer.

Källa: Trygg-Hansa

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS