Dagens PS

Lär dig navigera rätt i småbilsdjungeln

Det är lätt att bara vända ryggen till småbilsmarknaden och gå därifrån.
På marknaden för mindre bilar råder ett kaos där typer, modeller och prislappar blir en enda röra. Vi försöker hjälpa dig igenom det hela. (Foto: Silence)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 26 mars 2024Publicerad: 26 mars 2024

I dagens bildjungel är det svårt att veta var gränserna egentligen går mellan det ena och det andra. Och just det drar marknaden nytta av.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det har alltid funnits minibilar.

Ska vi vara helt ärliga var det väl med småbilen som hela företeelsen föddes. En slags motordrivna vagnar som med en eller två personer ombord, kunde ta sig framåt av sig själv.

Sedan växte bilen på sig och antog de proportioner som vi numera är vana att se den i. Parallellt har det, till och från, lurat småbilar med ett hjul i storbilsvärlden och ett hjul i motorcykelvärlden.

Cykelbilar var små populära bilar på 1910-talet. Sedan försvann de helt.
Bilar mindre än de vanliga är ingen ny företeelse. Bedelia hette denna cykelbil och var tillverkad i Frankrike. Första ägare i Sverige var Georg Spaak i Söderala och det lär faktiskt finnas ett exemplar kvar av en Bedelia i Sverige – om nu ryktet talar sanning. (Foto: Jan Strömans samling)

Med eldriftens entré på marknaden och tankarna om den gröna omställningen, har det nu kört ihop sig alldeles.

Marknaden i segmentet mellan motorcykel och liten bil, är ett gytter där typer och modeller blandas hej vilt.

En plats där mopedbilar möter citybilar. Där små dieselmotorer möter elmotorer. Och där prislapparna överlappar varandra fullständigt.

Enkla regler

ANNONS

Regelmässigt i Sverige är det ganska så enkelt. Du har tre kategorier att välja på; motorcykel, mopedbil eller vanlig bil. Svårare än så är det inte.

Men vad är då vad?

ANNONS

Senaste nytt

Mopedbilar

Mopedbilar är nästa kategori. De är lika splittrade i själen som dagens klassade motorcyklar, men där själen är delad mellan moped och bil.

var gränsen går mellan småbilsegmentets olika klassningar är svårt att riktigt förstå. Vad är det egentligen som skiljer en mopedbil från en microbil?
(Foto: Ligier)

Till utseendet ser de ut som en liten “vanlig” bil, men under skalet ryms bara ett klent bygge och en liten (ofta) dieselmotor.

Usel komfort och säkerhet, men då de är klassade just som mopedbilar så får de köras från 15 års ålder men bara i 45 km/h. Ett klart ungdomsfordon alltså.

Microbilar

ANNONS

Microbilar är ett begrepp som föddes på 1950-talets motorcykelbilar (vi går inte in på denna termen just nu) och fick ett nytt uppsving med bland annat citybilen Smart på 1990-talet.

Sedan dess har microbilen levt en lite slumrande tillvaro i Europa men verkar nu se en ny vår komma.

När städerna blir allt fullare parkeringar dyrare och miljötankarna allt tydligare, växer det nu fram en marknad för nya generationer microbilar.

Kei-cars är en japansk nisch som nu spås komma till Europa.
Suzuki Hustler är en av bilarna som skulle kunna vara aktuella för den Europeiska marknaden. (Foto: Suzuki)

Japan var tidiga med sin egen nisch Kei-Cars. Men nu börjar även trenden nå Europa.

Citroën Ami var en av de tidigaste. En bil som var större än en moppebil, men klassades som en sådan i Sverige. Krocksäkerheten är på nollnivå men den passar bra in som pendlarbil under korta sträckor.

Microlino från Schweiz är en annan spelare som med retrodesign och avstamp i elsparkcyklarnas värld ska erövra stadskärnorna.

Motorcyklar

ANNONS

Motorcyklar är inte längre bara tvåhjuliga motordrivna “cyklar”. I dag finns en mängd av mer eller mindre inbyggda motorcyklar som till 50 procent kan räknas som bil och som 50 procent hävdar att de är motorcyklar.

Can Am är en trehjulig motorcykel som tar väl så mycket plats på vägen som em microbil.
Can Am känns mer som en smidig cabriolet-bil än en trehjulig motorcykel. (Fot: BRP)

Denna kategori har inga hastighetsbegränsningar utan är alla lika “fria” på vägen som en vanlig MC. Kräver självklart motorcykelkort för att få framföras.

Senaste tillskottet på denna marknad är spanska Silence S04.

En bil som på alla sätt ser ut som en moppebil, men som tydligen ska kunna gå att registrera som en moped eller lätt motorcykel och därigenom kunna ha fartkapacitet på uppåt 75 km/h.

Småbilar är idag en virrig marknad. Silecne S04 är det senaste tillskottet.
En liten bil för att vara smidig i stadsmiljö. Silence S04 är byggd för det urbana livet. Och låt den helst stanna där. (Foto: Silence)

Här har också eldriften klivit ombord med en motor på varje hjul och två batterier prydligt placerade under de två stolarna ombord.

Kvalitén sägs vara mycket bättre än både konkurrenterna i moppebilsvärlden och hos Citroën Ami. Men det är en pyttebil och måste framföras som en sådan.

ANNONS

Småbilar

Med elbilen har bilarna blivit större. Men de har också blivit mindre.

I jakten på billiga elbilar som med samma prislapp på rutan kan konkurrera med bensinbilar, har den elektriska småbilen nästan skapat sig en egen marknad som nu exploderar.

Dacia Duster
Här står den – marknadens billigaste elbil. För en bra bit under 200 000 kronor får du nu en helt fungerande och praktisk elbil. Billigare än en mopedbil. (Foto: Dacia)

Här finns allt från små “stora” bilar till farkoster som snubblande nära skulle klassas som microbilar.

Och gott så?

Allt hade väl varit frid och fröjd i detta, om det inte hade handlat om prislapparna. För där är det kaos.

I dag är det noll logik i prissättningen i denna korsbefruktade värld. En värld där mopedbilar är dyrare än småbilar. Där microbilar kan vara billigare än klädda motorcyklar. Där elbilar kan vara billigare än bensinbilar.

ANNONS

Blanda hur du vill, men innan du ger dig in i djungeln av smått på vägen, tänk efter ordentligt vad du egentligen är ute efter för funktion.

Analysera sedan hela marknaden så du inte hoppar i en dyr och galen tunna.

Lycka till!

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS