Dagens PS

Lamborghinis nya elektriska flaggskepp har en V12

flaggskepp
Lamborghini satsar stenhårt på elektrifieringsspåret. (Foto: Lamborghini)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 07 mars 2023Publicerad: 07 mars 2023

Lamborghinis flaggskepp har sedan begynnelsen 1964 huserat en V12 under huven. Det är nu bekräftat att den trenden fortsätter med kommande Lamborghini LB744 som får en V12 och tre elmotorer.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

LB744 är internbeteckningen för den kommande efterträdaren till Aventador som visas upp senare i år, i samband med att det italienska märket fyller 60.

Internbeteckningen för märkets kommande flaggskeppe är LB744. (Foto: Lamborghini)

flaggskepp

Drivlinan består av tre elmotorer och en 6,5-liters V12. (Foto: Lamborghini)

Grönt prestandamonster

Lamborghini har avslöjat att den nya modellen kommer att stoltsera med hela 1 015 hästkrafter, vilket blir prick 1 000 hästkrafter på marknader som använder sig av brittiska måttenheter som exempelvis Storbritannien och USA.

Vridmomentsiffran från den nya 6,5-liters V12:an är 725 newtonmeter medan elmotorerna står för 350 newtonmeter styck. Den totala systemeffekten har emellertid inte kommunicerats.

Framtill finner man två av elmotorerna medan den sista av elmotorerna återfinns i växellådan, en sprillans ny åttastegad dubbelkopplad historia.

Jämfört med Aventador Ultimae – den sista Aventador-modellen – pumpar nya LB744 ut 30 procent mindre koldioxid. Batteriet i LB744 är på 3,8 kWh och kan laddas fullt på en halvtimme från ett vanligt uttag.

ANNONS

Tar man i stället hjälp av V12-motorn kan batteriet laddas fullt på sex minuter. Det är samma princip som anammas i Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance.

flaggskepp

Lamborghini har jobbat hårt med att göra drivlinan lättare. (Foto: Lamborghini)

ANNONS

Senaste nytt

Flaggskepp med 12-cylindrig svansång

Den nyutvecklade V12-motorn är 17 kilogram lättare än den man finner i Aventador. På egen hand pumpar den ut 825 hästkrafter – utan hjälp av överladdning – och varvar hela vägen upp till 9 500 varv.

Kraften går ner i backen via alla fyra hjulen – även i helt elektriskt läge, vilket är nytt för Lamborghini. Bilen kan dock köras med bara framhjulsdrift.

Fyrhjulsdriften är ett resultat av att elmotorn sitter i växellådan, på samma sätt som exempelvis laddhybridversionen av Range Rover.

Exakt när lanseringen sker är oklart, men det är inte långt kvar meddelar Lamborghini.

Lamborghini använder sig av elektrifiering till förmån för prestanda. (Foto: Lamborghini)

ANNONS

Läs även: Recension av Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS