Dagens PS

Lamborghini utvecklar laddhybrider

flaggskepp
Lamborghini satsar stenhårt på elektrifieringsspåret. (Foto: Lamborghini)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 12 nov. 2021Publicerad: 18 maj 2021

Stephan Winkelmann, vd för Lamborghini säger att alla Lamborghinimodeller kommer finnas som laddhybrider till slutet av 2024.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Enligt Lamburghinis vd Stephan Winkelmann kommer alla bolagets bilmodeller vara laddhybrider till slutet av 2024, men någon helelektrisk super-Lamborghini ska man inte vänta sig än på länge.

Bolagets hybridmodeller kommer kombinera elmotorer och kraftfulla batterier med traditionella förbränningsmotorer, en teknik som enligt Lamborghinis vd accepteras av bolagets målkunder, alltså de som är villiga att spendera hundratusentals dollar på snygga och snabba bilar.

Vill minska koldioxidutsläpp med hälften

Laddhybrider behåller känslan och ljudet av en förbränningsmotor när de körs aggressivt samtidigt som de emellanåt kan köras på enbart elkraft.

Lamborghini hoppas kunna minska de sammanlagda koldioxidutsläppen från sina bilar

Lamborghinis vd Stephan Winkelmann säger att bolaget hoppas kunna minska de sammanlagda koldioxidutsläppen från sina bilar med 50 procent till 2025. (Foto: Lamborghini)

Lamborghini hoppas kunna minska de sammanlagda koldioxidutsläppen från sina bilar med 50 procent till 2025 med sina kommande laddhybrider och investerar under fyra år 1,5 miljarder euro i projektet.

“Om vi ser till morgondagens utmaningar är den största, tycker vi, koldioxidutsläppen, och målet att minska dem är för oss ännu mer utmanande och svårare eftersom vi är ett supersportbilsföretag,” säger Stephan Winkelmann till CNN.

“Och vi måste också inse det faktum att det inte bara handlar om att minska utan även upprätthålla prestandan”, fortsätter han.

ANNONS

Batterierna inte kraftfulla nog

Ett stort problem för Lamborghini är att dagens batterier inte får plats med tillräckligt mycket energi för att ge de hästkrafter och den acceleration som behövs, och samtidigt kunna köra flera mil innan de åter måste laddas.

En bil skulle behöva ha massor av batterier, men om man vill ha en liten, lätt och låg bil, något som utmärker sportbilar, går inte det och ett batteri tappar snabbt kraft.

“Till syvende och sist måste vi ändra allt, (men inte) ändra någonting. Att fortsätta vara som vi är. Det är det dagens största utmaningen”, säger Stephan Winkelmann till CNN.

Utvecklar helelektrisk bil

Lamborghini håller på och utvecklar en helelektrisk bil, den kommer ha fyra säten och inte två, som en typisk sportbil. Den kan komma att dela teknik med Porsche Taycan och Audi E-Tron GT. Porsche och Audi, ingår likaom Lamborghini, i Volkswagen Group.

Italienska Ferrari erbjuder redan en laddhybridmodell och Brittiska MCLaren har en på väg.

Det finns några få helt elektriska superbilar, i väldigt liten upplaga, exempelvis Rimac Concept One och Pininfarina Battista, de kommer dock från uppstartsbolag och inte från traditionella biltillverkare.

ANNONS

Läs mer: Fem bilmärken med problem

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS