Dagens PS

Fem bilmärken med problem

Lamborghini
Lamborghini är ett av de fem bilmärken som, enligt Autocar, har problem. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 04 maj 2021Publicerad: 03 maj 2021

Listan över de utmaningar som bilindustrin står inför är väldigt lång. Den innehåller allt från elektrifiering, autonomi och snabbväxande start-ups till Brexit, pandemi och ändrade konsumentvanor. Här är fem bilmärken med problem.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Autocar.co.uk har tittat på fem de premiummärken som de tror står inför problem framöver: Jaguar, Alfa Romeo, Smart, DS Automobile och Lamborghini.

Bilmärken med problem

Jaguar har, enligt Autocar.co.uk, ett mål utan någon plan. Den djärva planen att bli helelektrifierade till 2025 påvisar att en plan är på gång. Att på något sätt dela EV-plattform med ett kinesiskt företag verkar troligt, menar Autocar.

Skrotar dyr plattform

Alfa Romeo Bolaget har troligtvis aldrig tidigare synats så noggrant som av Stellantis ledning efter samgåendet med PSA. Alfa Romeos prestation förra året var riktigt dålig och fortsatta förluster kommer inte tolereras, varför skoningslösa beslut nu fattas.

Plattformen Giorgio, som kostade 1 miljard brittiska pund som stödjer lågsäljande Giulia saloon och Stelvio SUV, ska snart skrotas. Det kommer att spara pengar, men Autocar frågar sig om det kommer att räcka.

Smart borde ha ett perfekt läge och trivas nu när fokus ligger på att sänka utsläpp, tycker Autocar, men bolagets lilla el-SUV är inte klar förrän om ett år och de bilar som bolaget säljer i dag är inte särskilt omtyckta.

Kollapsad försäljning

ANNONS

Franska DS kämpar fortfarande för att nå ut globalt. I Asien, där bolagets försäljning har kollapsat, tror Autocar att dess nya modell 9 saloon kommer locka köpare, men den låga försäljningen i Europa förra året visar på stora problem.

Lamborghinis vinst var rekordhög år 2020, men fortfarande florerar rykten om att Volkswagen Group vill sälja bolaget. Autocar frågar sig varför, kan det bero både på att de investeringar som behövs för att bolaget ska kunna förändras och hänga med i utvecklingen kräver så pass höga investeringar, och på att den utmaning som nya EV-upstarts som Nio och Rimac utgör, är alldeles för stor?

Läs mer: Ren elbil toppar nybilsförsäljningen

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS