Dagens PS

Ladda till ditt eget pris med AI

AI-hjälp vid laddsensationer ny satsning
Smarta AI-styrda laddstationer kan hjälpa bilisterna med laddningen – men har även förmågan att utnyttja trängda lägen för bilisterna… (Foto: Chalmers/Andreas 160578/Pixabay)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 03 juni 2024Publicerad: 03 juni 2024

När allt fler kör elbil kan det bli köer till laddstationerna. Nu kommer Chalmers med en lösning. Kom bara ihåg att nyttja den i rätt läge.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En ny studie från Chalmers visar hur AI-kontrollerade laddstationer genom smarta algoritmer kan erbjuda elbilister personliga priser, och på så vis minimera både pris och väntetid för kunderna.

Samtidigt påpekar forskarna att man måste ta de etiska frågorna på allvar, eftersom det finns en risk att den artificiella intelligensen utnyttjar information från bilisterna.

Matematisk modell

I en ny studie har forskare på Chalmers skapat en matematisk modell som undersöker hur snabbladdningsstationer som styrs av artificiell intelligens, AI, kan hjälpa till.

Tanken är att de ska erbjuda elbilsförare personliga priser, som förarna kan välja att acceptera eller neka.

Den artificiella intelligensen använder algoritmer som kan justera priserna baserat på individuella faktorer, som batterinivå och bilens geografiska plats.

ANNONS

Senaste nytt

Förarna kan välja

”Elbilsförarna kan välja att dela information med snabbladdningsleverantörerna, till exempel via en app, och få ett förslag på personligt pris från en smart laddstation”, säger Balázs Kulcsár, biträdande professor vid institutionen för elektronik på Chalmers.

ANNONS

”I vår studie kunde vi visa hur rationella och egennyttiga förare reagerar genom att bara acceptera erbjudanden som är fördelaktiga för dem själva. Det leder till att både pris och väntetider minimeras”, hävdar han.

Oftast lägre pris

I studien har förarna alltid haft alternativet att tacka nej till det personliga priset, och välja en konventionell laddstation med ett fast pris istället.

De personliga priser som förarna fick kunde skilja sig väsentligt från varandra, och var nästan alltid lägre än marknadspriserna.

Penningsugen AI?

För leverantörerna av laddstationer kan AI-algoritmen ta reda på vilka individuella priser som accepteras av köparen, och under vilka förutsättningar.

Samtidigt noterade forskarna, under studien, att algoritmen uppenbarligen var kommersiellt sinnad eftersom den vid vissa tillfällen höjde priset markant när elbilens batterier var nästan helt tomma, det vill säga när föraren följaktligen inte hade något val utan var tvungen att acceptera erbjudandet.

”Behöver utvecklas”

ANNONS

”Smarta laddstationer kan lösa komplex prissättning på en konkurrensutsatt marknad, men vår studie visar att de behöver utvecklas och införas med skydd för konsumenterna”, kommenterar Balázs Kulcsár.

Forskarna skapade en matematisk modell för interaktionen mellan vinstmaximerande snabbladdningsstationer och elbilsanvändare.

Ofta lägre

”Laddningsstationerna” kunde erbjuda publika marknadspriser eller AI-drivna vinstmaximerande personliga priser, som sedan ”elbilsanvändarna” kunde tacka ja eller nej till.

I de flesta fall blev resultaten lovande, då de AI-genererade priserna var lägre än marknadspriserna.

Studien heter  Personalized dynamic pricing policy for electric vehicles: Reinforcement learning approach och har finansierats av Swedish Electromobility Center och EU-projektet E-Laas.

Läs mer:

Nu kan din elbåt och elbil laddas samtidigt. Dagens PS

ANNONS

De ska lösa elbilarnas största problem. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS