Dagens PS

De ska lösa elbilarnas största problem

elbilar
Genom att anpassa sig till Teslas standard kan snart alla amerikanska elbilar laddas på samma stationer. (Foto: Henrik Montgomery/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 26 feb. 2024Publicerad: 26 feb. 2024

Försäljningen av elbilar fortsätter att stiga i USA. Men ett problem håller utvecklingen tillbaka. Nu tar biltillverkarna själva tag i det.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Rubrikerna om elbilar har det senaste halvåret handlat om mycket om prissänkningar.

Tesla sänkte priserna och fick alla andra att byta prislappar på sina fordon.

Ford sänkte inte bara pris utan minskade även produktionen av sin elektriska pickup.

GM har redan förklarat avsteg från sin tidigare plan för hur EV-satsningen ska fortsätta.

Ökade 40 procent

Det här innebär dock inte att den amerikanska marknaden för elbilar håller på att kollapsa, skriver CNN.

Under fjärde kvartalet 2023 ökade försäljningen av elbilar i USA med 40 procent jämfört med motsvarande kvartal 2022, enligt Cox Automotive.

Det innebär – överfört till helår – att försäljningen av elbilar i USA slog rekord 2023.
För första gången såldes mer än en miljon rena elbilar.

ANNONS

Senaste nytt

Rekord – men inte nog

ANNONS

Ser man till antalet elbilar och hybrider som såldes landar antalet på 1,46 miljoner bilar.

Det är visserligen lägre än de 1,7 miljoner plug-in-fordon Bloomberg räknade med 2023, men ändå ett rekord.

Marknaden minskar alltså inte – det är ökningstakten som har sjunkit något, jämfört med förväntningarna.

Det finns två orsaker till det, menar analytikerna.

Priset ett problem

Det första är naturligtvis prisnivån.

Fortfarande anses elbilarna ofta för dyra för den genomsnittlige bilköparen.

Det andra är, som tidigare, laddningen.

Den stora bristen på snabbladdare fortsätter att hålla EV-marknaden tillbaka.

ANNONS

Behöver femdubblas

Enligt statliga National Renewable Energy Laboratory, en del av det amerikanska energidepartementet behöver USA 182 000 snabbladdare för elfordon år 2030.

Idag finns färre än 40 000 – och ungefär en fjärdedel av dem finns i Kalifornien.

Satsar gemensamt

Nu tar biltillverkarna själva tag i laddningsproblematiken, med egna pengar och med offentligt finansiellt stöd.

BMW, GM, Honda, Hyundai, Kia, Mercedes och Stellantis har gått samman i ett joint venture som ska installera cirka 30 000 laddare över hela USA och Kanada.

Dessutom har alla stora biltillverkare i USA gått med på att byta till samma laddningsstandard som Tesla.

Det innebär att om några år kommer nästa alla elbilar som säljs där att ha samma typ av laddningsport och kunna använda samma typ av laddare.

Sverige fortfarande ett U-land för laddstolpar – Dagens PS

ANNONS

Genombrott: Ladda 16 mil på fem minuter – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]