Dagens PS

Kungen av bildesign har gått ur tiden

Marcello Gandini
En av bilvärldens stora designers har gått ur tiden. Marcello Gandini var mannen som gav oss andra så många vackra bilar att beundra. (Foto: Lamborghini)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 15 mars 2024Publicerad: 14 mars 2024

För dig som inte är inne i bilhobbyn, kanske namnet Marcello Gandini inte säger så mycket. För entusiasten var han dock en av de största.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Alla världar har sina stjärnor. De som syns, de som märks och de som får den största uppmärksamheten. Bakom dem, finns det nästan alltid de som är minst lika duktiga, men aldrig når ut i det strålkastarljuset.

Marcello Gandini var en sådan.

En man som jobbade åt de stora och ritade bilar som vann priser överallt. Om än utan att det nådde ut till allmänhetens medvetande.

I grunden industridesigner, var det bildesign som kom att dominera hans 85-åriga liv.

Marcello
Två storheter på en och samma bild. Marcello Gandini till höger samtalar med Nuccio Bertone. (Foto: WikiCommons/Okänd)

Efter några år som egen ung designer, fick han 1965 plats på det stora italienska designhuset Bertone, som sedan länge hade många av de stora prominenta biltillverkarna som kunder.

Här fick han jobba med skisser, idéer och konceptbilar till bland annat Fiat och Alfa Romeo, men främst åt det nya superbilmärket Lamborghini, som gett sig den på att ge Ferrari en rejäl match på marknaden.

Första projektet

ANNONS

Gandinis första stora projekt var Lamborghini Miura.

En helt nydanade bil som idag räknas som en av de första riktiga supersportbilarna.

Med mjuk design, mittmonterad V12-maskin och byggd i 765 exemplar mellan 1966 och 1973, blev bilen en ikon på många sätt. Och Gandini hade med denna, presenterat sin kapacitet för branschen.

Gandini
Lamborghini Miura kom att bli världens första riktiga superbil och Marcello Gandinis genombrott. (Foto: WikiCommons/SamH)

Hans succébana fortsatte med GT-bilen Alfa Romeo Montreal 1967, följt av de stramare delta-designbilarna Fiat X1/9 och Lancia Stratos.

ANNONS

Senaste nytt

Stram design

Den stramare designen tog Gandini sedan till fulländning när Lamborghini åter hörde av sig och ville ha en efterträdare till Miuran.

Gandini
Superbilen och supersuccén Lamborghini Countach satte ned foten i bilvärlden ordentligt. Bilen blev en ikon och Gandini blev superkändis. (Foto: WikiCommons/Brian Snelson)
ANNONS

Det blev den legendariska Lamborghini Countach. Bilen som fortfarande räknas som en av bilvärldens absoluta superikoner.

Avstampet till Countachen kom faktiskt från Lancia Stratos, något som blir tydligt om båda bilarna studeras samtidigt.

Totalt kom 1 983 exemplar att tillverkas mellan 1973 och 1990, och bilen kom att bli märkets största succé någonsin.

Öppnade eget

1980 lämnade Gandini Bertone för att öppna egen designbyrå. Sedan dess har succéerna fortsatt att komma ur hans penna.

Bugatti EB110: bilen som lade grunden till märkets återkomst i bilvärlden. (Foto: WikiCommons/Sicnag)

Bugatti EB110, Lamborghini Diablo och Maserati Quattroporte IV är bara några av de fantastiska bilar som under de senaste decennierna har fötts ur denna genis hand.

Marcello Gandini blev 85 år gammal.

ANNONS

Läs mer:

Om den legendariske bildesignern här

Lamborghini säljer bilar som aldrig förr. (Dagens PS)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS