Dagens PS

Därför ska elbilsjättarna ta marknaden med en nypa salt

salt elbil
Salt kan påskynda elektrifieringen av fordon i en tid då elbilsjättar som Tesla står inför tunga utmaningar på marknaden. (Foto: Unsplash)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 07 feb. 2024Publicerad: 07 feb. 2024

När krisen är ett faktum på elbilsmarknaden och Kina håller i taktpinnen, kan det vara läge för västerländska aktörer att sträcka sig efter saltkaret. Nu tror nämligen många att natrium kan påskynda elektrifieringen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är förvisso inget nytt under solen.

Som Dagens PS tidigare kunnat rapportera kan litiumjonbatterier snart vara ett minne blott. På senare tid har därför allt fler biltillverkare, däribland BYD, börjat utforska användningen av natrium i elektriska batterier som ett alternativ till litium.

En teknik som kan påskynda elektrifieringen av fordon i en tid då elbilsjättar som Elon Musks Tesla står inför tunga utmaningar på elbilsmarknaden.

Missa inte: Priskriget biter Musk i baken – storbolag hoppar av

Billigare lösning

Natrium, som är rikligt tillgängligt i salt och sodaaska, erbjuder en billigare lösning jämfört med litium, vilket kan vara precis vad som krävs för att få ordning på ekonomin – potentiellt också minska Kinas dominans inom industrin.

Natriumbaserade batterier kan dessutom laddas upp till 80 procent av sin kapacitet på bara 15 minuter och fungerar bättre i kallare temperaturer, vilket Dagens PS tidigare kunnat rapportera.

ANNONS

Senaste nytt

Geopolitiska fördelar

ANNONS

Natrium har även geopolitiska fördelar då de lämpar sig väl för små, billiga fordon, scootrar och energilagringslösningar, vilket kan gynna lokala företag i Indien och Sydostasien, skriver Reuters.

Det finns egentligen bara en hake, och det är natriumbatteriernas begränsade räckvidd, som just nu bromsar utvecklingen.

Med det sagt har intresset för natriumteknik ökat. Inte minst efter att priset på litium och andra viktiga batterimetaller sköt i höjden under 2021.

Övertag till väst

Prishöjningen ledde i sin tur till att CATL, världens ledande batteritillverkare, meddelade planer på att lansera billigare natriumjonpaket och även började leverera dessa produkter till Chery i april 2023.

Framförallt kan en övergång från litium till natrium kan ge de västerländska aktörer som just nu går på knäna fördelar.

Utöver kostnadsbesparingarna, skulle minska natrium potentiellt kunna minska Kinas kontroll över avgörande batterimetaller – och i förlängningen elbilars försörjningskedja.

En nypa salt ska alltså inte förringas.

ANNONS

Relaterad läsning:

Salt kan ta över i elbilarna

Ny teknik ökar räckvidden hos saltbatterier

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS