Dagens PS

Obscen reklam tvingar Citroën att pudla

Citroën
Citroën har tvingats dra tillbaka reklamfilmen i Egypten där en kvinna ovetande fotograferas av den medverkande popstjärnan i reklamfilmen, Amr Diab. (Foto: skärmdump från Youtube)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 30 dec. 2021Publicerad: 30 dec. 2021

Den franska biltillverkaren Citroën är i blåsväder efter en reklamfilm i Egypten – anklagas för att normalisera sexuella trakasserier.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Popstjärnan Amr Diab medverkar i reklamfilmen från Citroën och fotar bland annat en kvinna som korsar vägen, tydligen utan kvinnans samtycke.

Senare i reklamfilmen ses de båda köra tillsammans.

Det är BBC som rapporterar om att Citroën nu dels dragit tillbaka reklamfilmen, dels bett alla som känt sig kränkta om ursäkt.

Citroën: “Vi beklagar djupt”

“Vi beklagar djupt och förstår den negativa tolkningen av denna del av denna film. Med vår affärspartner i Egypten tog vi beslutet att dra tillbaka denna reklamfilm från alla Citroën-kanaler och vi framför uppriktiga ursäkter till alla som känner sig förolämpade av filmen.”

I den engelska versionen av Citroëns reklamfilm heter det: “Snap every beautiful moment” (föreviga varje vackert ögonblick).

En amerikansk, kvinnlig journalist som citeras av BBC tycker det hela var “läskigt” och konstaterar i ett Twitterinlägg att det knappast var den smartaste idén att köra reklam som anspelar på sexuella trakasserier “i ett land där 98% av kvinnorna rapporteraratt de blivit trakasserade någon gång i livet?”

Amr Diab har inte kommenterat

ANNONS

Även andra framstående personer har reagerat med bestörtning på Citroëns och Amr Diabs agerande genom reklamen.

Artisten Amr Diab har hittills inte kommenterat kritiken.

I en FN-studie 2013, som refereras av BBC, uppgav 99,3 procent av flickor och kvinnor i Egypten av de upplevt någon form av sexuella trakasserier under sin livstid, och nästan nio av tio (86 procent) kände sig osäkra när de gick ute på gatorna.

Läs även: Så mycket kostar nya Citroën C4

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS