Den franska biltillverkaren Citroën är i blåsväder efter en reklamfilm i Egypten – anklagas för att normalisera sexuella trakasserier.

ANNONS

Popstjärnan Amr Diab medverkar i reklamfilmen från Citroën och fotar bland annat en kvinna som korsar vägen, tydligen utan kvinnans samtycke.

Senare i reklamfilmen ses de båda köra tillsammans.

Det är BBC som rapporterar om att Citroën nu dels dragit tillbaka reklamfilmen, dels bett alla som känt sig kränkta om ursäkt.

Citroën: ”Vi beklagar djupt”

”Vi beklagar djupt och förstår den negativa tolkningen av denna del av denna film. Med vår affärspartner i Egypten tog vi beslutet att dra tillbaka denna reklamfilm från alla Citroën-kanaler och vi framför uppriktiga ursäkter till alla som känner sig förolämpade av filmen.”

I den engelska versionen av Citroëns reklamfilm heter det: ”Snap every beautiful moment” (föreviga varje vackert ögonblick).

En amerikansk, kvinnlig journalist som citeras av BBC tycker det hela var ”läskigt” och konstaterar i ett Twitterinlägg att det knappast var den smartaste idén att köra reklam som anspelar på sexuella trakasserier ”i ett land där 98% av kvinnorna rapporteraratt de blivit trakasserade någon gång i livet?”

Amr Diab har inte kommenterat

Även andra framstående personer har reagerat med bestörtning på Citroëns och Amr Diabs agerande genom reklamen.

ANNONS
ANNONS

Artisten Amr Diab har hittills inte kommenterat kritiken.

I en FN-studie 2013, som refereras av BBC, uppgav 99,3 procent av flickor och kvinnor i Egypten av de upplevt någon form av sexuella trakasserier under sin livstid, och nästan nio av tio (86 procent) kände sig osäkra när de gick ute på gatorna.

Läs även: Så mycket kostar nya Citroën C4 [Dagens PS]