Många bensin- och dieselbilar får redan chockhöjd fordonsskatt nästa år. Men nu flaggar Miljöpartiet för att straffskatten ska höjas ytterligare.

”Vi kommer få ökade utgifter för bonusen, vilket gör att vi kommer smalna av den och samtidigt höja malusen. Det är så det fungerar”, säger Lorentz Tovatt (MP), som sitter i riksdagens trafikutskott, till Dagens Industri.

Tidningen samlade företrädare och makthavare för att diskutera de förändringar som snart träder i kraft i bilbranschen, det var i samband med den Stora mobilitetsdagen som Di arrangerar.

För bilister som kör bensin- och dieselbilar väntar chockhöjd fordonsskatt, så kallade malusbilar. Där till minskar subventionerna på förmånsbilar.

Dessutom tvingas miljöbilsköpare, enligt det förslag som nu är ute på remiss, att betala tillbaka bonusen till staten om bilen exporteras utomlands inom fem år.

Varnar för att miljöbilsköpen upphör helt

Samtliga förslag har stött på hård kritik, inte minst återbetalningskravet av miljöbilar som går på export. En riksdagsmajoritet anser att regeringen ska skrota förslaget, enligt en rundringning som Ekot i Sr gjort och som Dagens PS rapporterade om i veckan.

ANNONS
ANNONS

”Det förslag som nu ligger från regeringens sida kommer nog stoppa miljöbilsförsäljningen helt och hållet. För ingen kommer våga ta risken om återbetalningsskyldigheten ska följa med första ägaren”, säger Kvdbils vd Lars Nykvist, enligt Di.

Lorentz Tovatt, riksdagsledamot för Miljöpartiet och som sitter i trafikutskottet, förstår ”en del av kritiken”, säger han och utesluter inte alternativa lösningar på det förslag som nu finns kring återbetalningskravet på första bilägaren på miljöbilar som hamnar utomlands.

När det gäller en höjning av straffskatten på bensin- och dieselbilar förklarar Lorentz Tovatt att det ska ske ”på ett långsiktigt sätt, i en trappa”. Och ytterligare höjning av fordonsskatten är nödvändig, hävdar han alltså, ”det är så det fungerar”.

Läs även: Volvoägare får betala klimatmål med straffskatt [DagensPS.se] »