Föga förvånande så toppar Volvo maj månads registreringsstatistik med fyra modeller i topp fem på en marknad som minskade med 15,3 procent jämfört med maj förra året.  Volvos V60 modeller har tydligen axlat positionen som Sveriges folkbil nummer ett efter den insomnade V70 men de stora vinnarna är ändå elbilarna som fortsätter att öka.

Att Volvo placerar sig i topp hänger mycket ihop med att märket är det i särklass populäraste tjänstebilsvalet. Förutom V60 modellerna så hittar vi S/V90 på andra plats och Volvos internationella bästsäljare XC60 på fjärde plats. Mellan de två senaste klämde sig en populär bil på privatmarknaden in, nämligen Volkswagen Golf. På femte plats hamnade den snart utgående V40 som blivit populär tack vare generös privatleasing.

Laddbart är på uppgång

Men trenden börjar mer och mer vicka mot elbilar och det är tydligt att de tillverkare som kan erbjuda elektrifiering i någon form, plockar marknadsandelar på en annars vikande marknad. Här hittar vi framförallt KIA och Toyota men även BMW med sina laddhybrider och den ständiga ettan bland elektrifierade SUV:ar, Mitsubishi Outlander PHEV.

Volkswagen hade kunnat vara med på el-topplistan om det inte hade varit för den kraftigt försenade WLTP-certifieringen. Men de lär nog inta en tätposition i höst när man börjar leverera från den stora orderstocken och deras nya I.D.-modell lanseras, en elbil med lång räckvidd och ett pris som en diesel.

”Antal nyregistreringar av laddbara bilar, dvs elbilar och laddhybrider, ökade med 43 procent. Uppgången var särskilt stor för rena elbilar, vars registreringar var fyra gånger fler i maj i år jämfört med maj förra året, även om det är en uppgång från låga nivåer. Andelen laddbara bilar av de totala nyregistreringarna uppgick till 8,7 procent jämfört med 5,2 procent i maj förra året. Hittills i år är andelen laddbara bilar 11,5 procent mot 6,3 procent motsvarande period förra året.”, säger Mattias Bergman, vd för branschorganisationen Bil Sweden.

ANNONS
ANNONS

Miljöbilspremie är fel väg

Trots vad som kan uppfattas som en relativt låg andel elbilar, så är Sverige faktiskt trea i Europa i maj efter den makalösa ettan Norge (ca. 50%) och den nya uppstickaren Island! Med ett större urval av elbilar med lång räckvidd och en prislapp som inte kräver stora plånböcker så kommer trenden att fortsätta i en allt högre takt. Det ställer givetvis större krav på en snabbare utbyggnad av en effektiv laddnings infrastruktur och gärna en annan modell för att främja övergången till elbilar.

Systemet med miljöbilspremie vid köp av ny bil är inte hållbart eftersom den dels är alldeles för låg för att motivera fler att köra klimatsmart men också att det eliminerar fördelarna att köpa en begagnad elbil i Sverige varför de flesta nu går på export. Här borde våra politiker tänka till ytterligare en gång och istället göra som i Norge; lägre skatt, fri parkering och ingen trängselavgift.

Bensin istället för diesel

Försäljningen av diesel– och bensinbilar står alltså för minskningen och den tidigare så stora dieselandelen hamnade på 35,5 procent vilket är en sänkning från maj förra året då den uppgick till 38,6 procent. (Dieselns toppår var 2012 då den utgjorde 67 procent av alla registrerade bilar.) Bensindrivna bilar hamnade på 46,1 procent i maj.

” Bakgrunden till den minskade dieselandelen är att det har skett en omställning från diesel till bensin för många mindre bilmodeller genom nya effektivare direktinsprutade bensinmotorer. För att klara klimatmålen till 2030 är de energieffektiva dieselbilarna en viktig pusselbit. Ett dieselfordon kan köras på syntetisk diesel från biomassa vilket kraftigt reducerar klimatpåverkan. Nya dieselbilar uppfyller de strängare Euro 6-kraven, som skärps successivt, och flertalet har redan idag AdBlue-teknik som kraftigt reducerar kväveoxidutsläppen. Det innebär att kväveoxid-utsläppen från den rullande vagnparken av dieselbilar kommer att minska, från och med i år enligt Trafikverket, när gamla dieselbilar successivt skrotas och nya dieselbilar med avancerad reningsteknik tillkommer”, säger Mattias Bergman.

Registrering är inte försäljning

Vad man ska betänka när man ser dessa siffror är att det handlar om registreringar och inte faktiska försäljningssiffror vilket ofta tenderar att avvika en hel del. Registreringsstatistiken inkluderar även de bilar som står i återförsäljarnas och generalagenternas lager och används ofta som ett incitament inför kommande volymplaneringar. Detta är extra viktigt på en liten marknad som Sverige när det gäller att få adekvat tillgång av populära modeller.