Dodge har i dagarna visat upp en rad av sina framtida modeller, inte minst den elektriska Dodge Charger. Närmast produktion ligger emellertid modellen Hornet, som egentligen är en Tonale från Stellantis-kollegan Alfa Romeo. Italienarna är inte glada.

ANNONS

En anonym källa till The Drive har avslöjat en pågående dispyt inom jättekoncernen Stellantis (som blev till när Fiat Chrysler för ett och ett halvt år sedan gick ihop med PSA). Alfa Romeo upplever att deras produkt har blivit kapad.

Stellantis-tvillingarna är lika som bär

Att kalla Dodge Hornet för Alfa Romeons syskon är en underdrift. Bilmodellerna är åtminstone tvåäggstvillingar. De enda riktiga skillnaderna är front- och bakstyckena, som är (någorlunda) unika för respektive modell.

dodge hornet snett bakifrån
Dodge Hornet har fått en aningen annorlunda design baktill, men den är mycket snarlik originalbilen från Alfa Romeo. (Foto: Stellantis)
alfa romeo tonale snett bakifrån
Dodge har frångått Alfa Romeos lampdesign, åtminstone litegrann. (Foto: Stellantis)

Det lurar möjligtvis ett otränat öga, men tittar man på interiören eller dörrarna eller…eller egentligen var som helst utöver just front- och bakstyckena, är det uppenbart att Dodges ambition att göra sin egen hemläxa har varit begränsad.

I grunden är Tonale nämligen ett Alfa Romeo-projekt. Att Dodge har fått göra sin egen variant av bilen är resultatet av internpolitik och ett akut behov av att sänka sitt genomsnittliga koldioxidutsläpp, uppger källan.

Frälsaren löper risk att bli kannibaliserad

Tonale har varit på gång sedan 2019 och Alfa Romeo har, enligt källan till The Drive, satt stora förhoppningar till dess förmåga att sätta fart på försäljningen. Alfa Romeo Giulia och Stelvio blev aldrig några succéer på den fronten, trots att de är mycket kompetenta maskiner.

Egentligen är inte det stora problemet att Stellantis saluför samma bil under flera varumärken, något de knappast gör för första gången, utan att man fullständigt underminerar Alfa Romeos varumärkespositionering.

Den milanesiska biltillverkaren har siktet inställt på konkurrenter som BMW, men en sådan målsättning är svår för konsumenterna att ta på allvar när deras senaste – och dessutom egenutvecklade – modell också erbjuds av ett dussinbilsmärke som Dodge. Särskilt inte när Dodge sätter instegspriset ungefär hundratusen kronor söder om Alfa Romeo.

Galenskap

Fysikern Albert Einstein ska ha sagt att, ”Galenskap är att göra samma sak om och om igen, och förvänta sig ett annorlunda resultat.”. Man kan tycka att ett av världens största bilföretag borde ha lärt sig det, av erfarenhet om inte annat.

Stellantis existens utgör nästan i sig den erfarenheten. Fiat Chrysler kom till efter att Fiat köpt majoriteten av Chrysler, till följd av att Detroit-gänget inte begrep hur man framgångsrikt bedriver biltillverkning i detta årtusende (att utan eftertanke trolla med emblem är ett typexempel på vad man bör undvika).

ANNONS
ANNONS

Fiat Chrysler var likväl inte framsynta nog för att ha en chans att tackla omställningen till eldrift, varför man sökte ytterligare en sammanslagning med någon som kommit längre med elektrifieringen. Lotten föll på PSA och Stellantis blev till.

Ändå låter man nu Detroit sätta agendan för hur Stellantis oändliga varumärkesportfölj ska förvaltas. Beteendet är som det hos en alkoholist, som gång på gång sträcker sig efter flaskan – den eviga lösningen på alla problem – utan att någon i dess närhet riktigt vågar sätta ned foten.

Läs även: mer inom ämnet Stellantis [Dagens PS]