Dagens PS

Superbilarnas urmoder - Franska Delahaye 165

Franska Delahaye var dåtidens superbil.
Art Deco på steroider. Bara några få exemplar av den hyperexklusiva och svulstiga Delahaye 165 tillverkades. Med en V12.a under huven är det per definition supersportbilarnas urmoder. (Foto: Wiki Commons/Edvvc from London)
Mikael Gullström
Mikael Gullström
Uppdaterad: 18 feb. 2024Publicerad: 18 feb. 2024

I vår artikelserie om bortglömda biltillverkare har turen kommit till franska Delahaye. En gång i tiden kända för sina sportbilar och inte minst den spektakulära Delahaye 165 som för evigt satt ett avtryck i bilhistorien.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Delahaye 165 Cabriolet, troligtvis världens svulstigaste superbil, presenterades vid Paris Motor Show 1938. Man kan misstänka att det gick en och annan suck genom publiken när täcket drogs av denna skapelse.

Läs mer om glömda biltillverkare:
Pegaso: När spansk passion utmanade Ferrari
Facel Vega: Världskändisarnas okända favorit

Började bygga bilar redan 1894

Delahaye, grundades av Emile Delahaye, som tog över en liten verkstad i franska Tours 1890. Med ett brinnande växande intresse för motorer utvecklade Delahaye sina första bilar redan 1894.

För att utöka produktionen behövde Emile kapitalstarka partners, vilket han fann i tävlingsföraren George Morane och svågern Leon Desmarais.

ANNONS

Senaste nytt

Slog Mercedes berömda Silverpilar

Genom tävlingsvinster i bl.a. Le Mans där Delahaye slog både Bugattis och Mercedes berömda Silverpilar så cementerade Delahaye sin plats i racinghistorien.

Ett stort racingintresse med flera vinster i klassiska race gav Delahaye en stark position under mellankrigsperioden. (Foto: Thesupermat, CC BY-SA 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)
ANNONS

De var inte bara tekniskt avancerade utan blev också kända för sin design som ofta byggdes av dåtidens ledande karosstillverkare.

Delahaye 135
Succén Delahaye 135 var i sig en designpärla som älskades av välbärgade och filmstjärnor under det glada 30-talet. Här ett mycket fint exemplar från Hemmings. Prislappen 12 miljoner dollar visar det fortsatt stora intresset för Delahayes skapelser. (Foto: Hemmings.com)

Delahaye 135 var den franska bilbyggarens storsäljare och lär enligt uppgifter ha byggts i över 2 000 exemplar. Den hade en V6a på 115 hk under huven.

När det inte räckte till så satte man en egenutvecklad V12 på 175 hk i bilen. Den modellen kallas Delahaye 145 och blev bottenplattan för flera av Delahayes racingbilar under 30-talet.

Delahaye 135 är spektakulär men ändå modest om man jämför med den efterföljande Delahaye 165 (Foto: Hemmings.com)

Modell 135 var i sig ett desinmässigt mästerverk och som kanske mer än någon annan bilmodell står för 30-talets strömlinjeformade art deco trend. Ändå var den modest i förhållande till vad som skulle komma.

Ett statement på Parismässan 1938

Inför mässan 1938 på hemmaplan i Paris så var det givetvis viktigt att ta position och göra något extraordinärt. Uppdraget gick till den nära samarbetspartnern och karosstillverkaren Figoni & Falaschi som byggde Delahaye 164.

Det lär ha byggts endast fem exemplar av denna ikoniska modell, känd för sin flamboyanta estetik som representerar höjdpunkten av den så kallade “Streamline Moderne”-designen, som präglades av aerodynamiska former, svepande linjer och en nästan skulptural elegans.

ANNONS
Notera att cabrioleten är dolt nedfälld och vindrutan som kunde vevas ner helt och hållet för att skapa en ännu mer spektakulära linjer. (Foto: Wiki Commons/Rex Gray, CC BY-SA 2.0)

Karossen på Delahaye 165 utstrålar en extravagant elegans. Frontpartiet karakteriserades av en djärv och framträdande grill, som var både bredare och lägre än på tidigare modeller.

Tillsammans med de täckta flyglarna ger de bilen ett svulstigt men ändå graciöst intryck.

Krävs många ord för att beskriva designen

Delahaye 165 bakifrån
Franska former utan gränser. Exceptionelle, spectaculaire, extraordinaire – många är de franska superlativ som ingick i denna beställning. (Foto: Wiki Commons/Edvvc from London, UK, CC BY 2.0)

Sidolinjerna på modell 165 är rena och strömlinjeformade, med en låg taklinje som elegant böjer sig ner mot bilens bakparti, vilket accentuerar dess långa och låga silhuett.

Dörrarna smälter nästan osynligt in i karossens sidor, medan de skulpterade sidopanelerna och de uttrycksfulla kromdetaljerna bidrar till bilens överdådiga utseende.

Delahaye 165
Ingen bil för blyga eller diskreta. (Foto: Kuroczynski, CC BY-SA 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0, via Wikimedia Commons)
ANNONS

Bakpartiet fortsätter i samma svulstiga och aerodynamiska anda med långa svepande linjer

Interiören i Delahaye 165 var lika påkostad, med fina material, läder, trä och krom. Instrumentpanelen och kontrollerna var konstfullt utformade för att matcha den yttre designen.

Delahaye 165
Givetvis exklusivaste skinnet i hela klädseln inklusive dörrar och kolla på den läckra instrumentpanelen och alla detaljer. (Foto: Kuroczynski, CC BY-SA 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0, via Wikimedia Commons)

Modellen är en ikonisk representant för slutet av 30-talets designideal, där varje detalj utstrålar en kombination av konstnärlig kreativitet och lyx.

Tyvärr så utbröt kriget 1939 vilket satte abrubt stopp för den här typen av bilmodeller.

Utmaningar och slutet på en era

Efter världskriget kämpade Delahaye med att återfå sin position som marknadsledare inom teknik och lyxbilar.

Delahaye 175
Den första efterkrigsbilen blev Delahaye 175. Även den en mycket fin modell även om vi här ser inslag av 40-talets renare design. (Andrey Korchagin CC BY-SA 2.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0, via Wikimedia Commons)
ANNONS

Trots introduktionen av modell 175 och den efterföljande 235, som lär vara de finaste Delahayes någonsin tillverkade, kunde företaget inte återhämta sig från de ekonomiska svårigheterna efter kriget.

Delahaye 235
Delahaye 235 från 1952. En mycket vacker coupe som får illustrera slutat på sagan med de vackra bilarna från Delahaye. (Foto: Usien, CC BY-SA 3.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0, via Wikimedia Commons)

Det gick samman med konkurrenten Hotchkiss men lyckades ändå inte få igång tillverkningen av personbilar igen.

Istället började det sammanslagna Hotchkiss-Delahaye tillverka Jeep på licens och man koncentrerade sig på tyngre fordon vilket blev slutet på ett anmärkningsvärt kapitel i Europas bilhistoria.

En Delahaye 180 Cabriolet från 1950 som beställdes av kung Mohammad V från Marocco. Idag begär man 8 miljoner dollar för denna vackra modell något som visar på attraktionskraften i Delahayes vackra bilar (Foto: Hemmings.com)

Delahayes bilmodeller är idag hett eftertraktade på den kraftigt växande marknaden för klassiska veteranbilar där ett välhållet exemplar bringar in mångmiljonbelopp.

Läs mer om Delahaye till salu

Delahaye 165 med dess svulstiga och eleganta design är höjdpunkten i Delahayes historia och påminner oss om en tid den då bilarna var lika mycket konstverk som transportmedel.

ANNONS

Relaterade artiklar:

Retromobil i Paris – en pengastinn njutning.

Topplistan: 30-talets vackraste bilar



Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mikael Gullström
Mikael Gullström

Chefredaktör och ansvarig utgivare.

Mikael Gullström
Mikael Gullström

Chefredaktör och ansvarig utgivare.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS