Dagens PS

Bilguru jämför Saab 900 Turbo med Tesla

Saab Turbo Tesla
Saab 900 Turbo är en lika stor händelse i bilhistorien som när Tesla Model 3 kom, anser Jason Cammisa. (Foto: Saabworld)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 17 okt. 2023Publicerad: 06 dec. 2021

På samma sätt som Tesla Model 3 revolutionerat den moderna bilvärlden gjorde Saab det på 1980-talet med sin 900 Turbo.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det slår Jason Cammisa, italiensk-amerikansk skådespelare och bilspecialist, fast i ett klipp på Youtube och förklarar att Saab när det begav sig precis som Tesla hade förmågan att tänka utanför boxen.

Den kände bilentusiasten gör en tillbakablick i Saabs historia och hur det svenska bilföretaget påverkade andra biltillverkares syn på förbränningsmotorer.

V4:an kom först

Året var 1947 när Saab presenterade sin första skapelse. En Saab 92 med tvåcylindrig tvåtaktsmotor. I folkmun kallad “djungeltrumma”.

Skalet var olikt alla andra bilar. Helt i metall där plåten bara hade skurits ut för att ge plats åt fönstren på bilen.

I stort sett såg Saaben, som påminde till utseendet om ett flygplan, ut på samma sätt i nästan 40 år.

Men under den långa epoken vilade inte Saab – som för övrigt är flygplanstillverkare i grunden i försvarsindustrin – på hanen utan fortsätta skissa på nya modeller.

ANNONS

Senaste nytt

99:an det största som hänt sedan Tesla

ANNONS

1967 kom Saab V4, modellen var 96, och tvåtaktsmotorn ersattes av en fyrcylindrig V4 från Ford.

När Saab 99 sedan kom efter det var det enligt Jason Cammisa det största som hänt på bilfronten på ett halvt sekel. Ända till för några år sedan när amerikanska elbilsjätten Tesla gjorde entré.

Före det var det Saab som hade översta placeringen på biltronen under flera decennier, enligt Jason Cammisa.

Just Saab 99 hade också en benägenhet att klara krocktester där bolaget hissade upp bilen flera meter upp i luften och sedan lät den falla handlöst mot marken utan att det blev mer än några skråmor i plåten. Ja, taket blev förstås lite deformerat men i övrigt klarade sig bilen mer än skapligt.

Vinkeln på framrutan gjorde också att förare och passagerare i framsätet hade mer utrymme att klara sig vid en frontalkrock, plus en rad andra tekniska finesser som gjorde bilen säkrare än andra bilar i trafiken.

Först kom 99 Turbo och sedan kronan på verket

1978 kom Saab 99 Turbo. Den var unik i sitt slag eftersom Saab fortfarande var en familjebil och ingen sportbil.

Ganska snart efter det kom kronan på verket, Saab 900 Turbo, som till det yttre med sina linjer och i design är slående lik Saab 99 Turbo men med en större motor och en hel radda med teknisk prestanda som ingen annan bilmodell kunde mäta sig med på den tiden.

ANNONS

Jason Cammisa berättar om Saabs underverk med eufori och det är inte bara motorns alla framstående egenskaper han applåderar, utan också bilens enorma bagageutrymme där han sträcker ut sig från topp till tå i klippet.

Läs även: Favorit i repris: Saab återfött som modern elbil

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS