Dagens PS

Kia Picanto uppdateras med nytt formspråk

Kia Picanto
Kia Picantos nya formspråk linjerar bättre med nyare Kia-modeller. (Foto: Kia)
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Uppdaterad: 04 juli 2023Publicerad: 04 juli 2023

Kia har uppdaterat sin populära småbil Picanto, som nu bjuder på ett aggressivare yttre och ett digitalt instrumenthus.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Små, praktiska stadsbilar med en blygsam prislapp blir allt mindre populära bland moderna bilköpare, och har ersatts med små suvar av flera biltillverkare.

Ett exempel på detta är att Ford Fiesta, som varit en storsäljare för märket i nästan 50 år, men går i graven nu under sommaren. 

Kia tror däremot fortfarande på segmentet, och uppdaterar nu sin minsting Picanto.

Främst en designmässig uppdatering

Uppdateringarna på nya Picanto är dock blygsamma, och domineras av den nya exteriören.

Formspråket är uppdaterat för att bättre linjera med märkets nyare modeller som nya Niro och EV9.

Kia Picanto bak

Bakljusen binds nu samman av en tunn LED-ramp. (Foto: Kia)

Det betyder att fronten har fått ett kantigare och betydligt mer aggressivt utseende, och att bakljusen nu binds samman av en tunn LED-ramp i bakrutans underkant.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Bekant interiör

Interiören känns igen från tidigare, och bjuder fortfarande på en MMI-skärm på 8 tum och traditionella, fysiska knappar för ventilationen.

Kia Picanto

Interiören känns igen från tidigare, men bjuder nu på ett digitalt instrumenthus. (Foto: Kia)

Man har dock uppdaterat instrumenthuset, som nu utgörs av en skärm på 4,2 tum, och bilens system är förberett för automatiska OTA-uppdateringar.

Nya Picanto bjuder också på en diger lista av aktiva och passiva säkerhetssystem.

Mer effektiva drivlinor

Det bjuds inte heller på några större revolutioner på drivline-fronten, där utbudet består av två olika bensindrivna sugmotorer. 

Den ena är på tre cylindrar och 1,0 liter, medan den andra är på fyra cylindrar och 1,2 liter.

ANNONS

Kia har optimerat motorerna i nya Picanto för att vara mer effektiva än tidigare, men några uppdaterade prestanda- eller förbrukningssiffror har man inte delat med sig av.

Båda motorerna erbjuds antingen med en traditionell femväxlad manuell låda, eller en femstegad variant av Kias automatiserade manuella låda kallad AMT.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och motor? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst

Läs även: Kia hinner före Volvo: EV9 lockar med sju säten 

Läs även: Test: Kia Niro EV – fortfarande prisvärd? 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS