För första gången sedan 2008 släpper tillverkaren en ny modell. Och förväntningarna är stora.

Motorjournalisterna har hängt på låset inför dagens stora släpp av helt nya XC40. SUV:en är tillverkarens första nylansering sedan XC60:s intåg 2008.

”För oss är det en helt ny bil i ett helt nytt segment, med helt nya kunder och en helt ny väg till marknaden”, säger Jonas Engström, affärsansvarig för 40-serien, till Dagens Industris motorexpert Håkan Matson som fick en förhandstitt på torsdagen.

Volvo avtäcker helt nya XC40 i Milano på torsdagen. (Foto: TT)
(Foto: TT)

Enligt Volvo själva ska den nya SUV:en – som baseras på den nya bottenplattan CMA (Compact Modular Architecture) – bli bilvärldens svar på mobilabonnemanget. Även om bilen också säljs och leasas på ett traditionellt sätt kommer även ett nytt upplägg kallat ”Care by Volvo”.

Håkan Matson förklarar:

ANNONS
ANNONS

”Allt ska ingå: leasing, försäkring, service, reparationer, däck, olika extratjänster, som leverans till bilen eller att den hämtas och tvättas eller tankas. Abonnemanget ska löpa på 24 månader”, skriver han och berättar att kunden för detta betalar en fast summa.

Exakt hur mycket det kommer att kosta är fortfarande oklart men Thomas Andersson, ansvarig för Care by Volvo, konstaterar att det är fråga om ett premiumerbjudande och ”inget billigt sätt att skaffa bil”.

Volvo XC40 lanserar till en början med en dieselmotor på 190 hk och en bensinmotor på 250 hk – båda med fyra cylindrar, fyrhjulsdrift och automat växellåda. Om ett halvår släpps en svagare trecylindrig 1,5-litersmotor med framhjulsdrift och manuell växellåda och ännu senare en laddhybrid. En helt eldriven version kommer först 2019, skriver Di.

Bilen har, enligt Håkan Matson, flera likheter med de tidigare modeller XC60 och XC90 både när det gäller utrustning, säkerhet och komfort. Dock har nya XC40 helt nya funktioner där bilen väjer för mötande bilar (i max 60 km/t) samt en teknik för att varna för korsande bilar.