Dagens PS

Journalisterna lyriska över Fiat Grande Panda – "En triumf för Fiat"

Pixeldesignen i fronten är cool och udda. (Foto: Fiat)
Pixeldesignen i fronten är cool och udda. (Foto: Fiat)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 19 maj 2025Publicerad: 19 maj 2025

Europas motorjournalister har fått sätta tänderna i den helt nya Fiat Grande Panda, och intrycken är övervägande positiva.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Bilen hyllas för sin design, sitt praktiska format och sitt attraktiva pris, även om vissa invändningar gällande köregenskaper och materialval i interiören noteras. Läs vidare för att ta del av experternas samlade omdömen.

Fiat Panda är en kaxig liten bil som faktiskt ser rätt bra ut. Här kör den i Turin. (Foto: Fiat)
Fiat Panda är en kaxig liten bil som faktiskt ser rätt bra ut. Här kör den i Turin. (Foto: Fiat)

Exteriör: “Cool”, “charmig” och full av “finurliga detaljer”

Grande Pandas yttre får idel lovord. Top Gear beskriver designen som “särskild och uppiggande” och menar att den knyter an till original-Pandan från 1980 med sin boxiga siluett och praktiska plastdetaljer. Electrifying instämmer och kallar utseendet “briljant”, särskilt med de vita stålfälgarna på instegsmodellen.

Carmagazine går så långt som att tala om en “triumf av design” och lyfter fram de “fina pixelformade strålkastarna” och den integrerade laddkabeln som “en riktigt bra idé”.

Även Autocar noterar de många “finurliga designdetaljerna” och den “roliga, distinkta karaktären”.

Fiat firar 125: Grande Panda lanseras

Fiat, en av världens äldsta biltillverkare, firar sitt 125-årsjubileum i år. För att fira det lanserar de den nya modellen Grande Panda, en bil som ska

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

Interiör: “Ljust och trevligt” men med budgetkänsla

Inuti beskrivs Grande Panda som “ljust och trevligt” av Top Gear, som uppskattar de “pigga färgerna” även i basversionen. Electrifying framhåller den “roliga och vänliga” atmosfären och de “små detaljerna” som gör bilen “söt”.

ANNONS
Med en totallängd under 4 meter, distinkta linjer och rymligt utrymme är nya Grande Panda rätt ok både för att möta familjens komfortbehov och dagens urbana mobilitet. (Foto: Fiat)
Med en totallängd under 4 meter, distinkta linjer och rymligt utrymme är nya Grande Panda rätt ok både för att möta familjens komfortbehov och dagens urbana mobilitet. (Foto: Fiat)

What Car? menar att interiören är “definitionen av billigt och trevligt” med sin “ljusa och färgstarka design” och en “varierad mix av material”. Carmagazine hyllar mixen av former, texturer och detaljer som en “visuell intressefest” och noterar de “hållbara plastdetaljerna” samt panelerna i bambu på La Prima-versionen.

Kabeln sitter fast i bilen så du behöver inte tänka på var den är. Dessutom laddar du i fronten, inte i sidan. (Foto: Fiat)
Kabeln sitter fast i bilen så du behöver inte tänka på var den är. Dessutom laddar du i fronten, inte i sidan. (Foto: Fiat)

Autocar uppskattar den “enkla och lättanvända tekniken” och de “roliga designinslagen” som det ovala instrumentbrädan inspirerad av Lingotto-fabriken. Samtidigt noteras att det finns “mycket hård och repig plast” (What Car?) och att “byggkvaliteten kunde vara bättre” (What Car?). Top Gear konstaterar också att plasten i kupén “förståeligt nog” känns budgetmässig.

5 spännande detaljer med nya Fiat Grande Panda

Här kommer fem saker du kanske eller kanske inte visste om Fiat Grande Panda. Finurliga designidéer och praktiska lösningar. Fiats nya lilla halvkombi

Teknik och praktiska egenskaper hos Fiat Grande Panda

Grande Panda får beröm för sin smarta integrerade laddkabel fram som underlättar laddningen. Bagageutrymmet på 361 liter beskrivs som “stort” och “imponerande” även i elversionen är den större än hos flera konkurrenter. Även utrymmena för passagerare får godkänt, med plats för vuxna även i baksätet.

Så här har vi sett bilderna på den nya Fiat Grande Panda. Med en trevlig skärm i mitten. (Foto: Fiat)
Så här har vi sett bilderna på den nya Fiat Grande Panda. Med en trevlig skärm i mitten. (Foto: Fiat)

Förvaringsutrymmena i kupén är generösa med bland annat ett “hammock”-inspirerat fack i instrumentbrädan. Infotainmentsystemet med 10,25-tums pekskärm får god kritik för sina “intuitiva menyer” och snabba respons (What Car?, Carmagazine, Autocar).

ANNONS

Köregenskaper: Komfortabel men inte “rolig”

När det kommer till köregenskaperna är omdömena mer blandade. Top Gear beskriver bilen som “fruktansvärt ojämn på kurviga vägar” och att “avvägningen mellan fjädring och väghållning är felbedömd”. Även om den är “tillräckligt absorberande” för att klara av dåliga vägar, saknas “karaktär” i körningen.

Gott om plats för allt du behöver. Maximera lastutrymmet genom att fälla sätena. Se först till att ingen sitter där. (Foto: Fiat)
Gott om plats för allt du behöver. Maximera lastutrymmet genom att fälla sätena. Se först till att ingen sitter där. (Foto: Fiat)

Electrifying konstaterar att bilen är “glömsk att köra” och “inte särskilt snabb”. What Car? menar att styrningen känns “svampig” och att fjädringen kan vara “stötig och skakig”. Carmagazine rapporterar att bilen “kör ganska prydligt” med en “viktad och direkt” styrning och en “anmärkningsvärt imponerande” fjädring i stadstrafik, men att den inte är “överväldigande pigg”.

Autocar sammanfattar att köregenskaperna är bilens “minst anmärkningsvärda del” men att den är “kapabel nog för det jobb den behöver göra”.

Fiat Grande Panda-kunder blir blåsta med billigaste modellen

Ska du köpa en Fiat Grande Panda men inte vill köpa den topputrustade? Ja då får du nöja dig med en plastbit i stället för en skärm. Fiat har presenterat

Pris och Utrustning: “Fantastiskt värde”

Priset framhålls som en stor styrka hos Grande Panda. Electrifying kallar priset “fantastiskt” och menar att det gör konkurrenterna “dyra”. What Car? konstaterar att den kommer att vara en av de “billigaste elbilarna” på marknaden och att även La Prima-versionen är “väl prissatt” med tanke på utrustningen.

Carmagazine lyfter fram det “aggressiva priset” som gör den billigare än direkta konkurrenter. Autocar kallar priset “häpnadsväckande”, särskilt för elversionen, och menar att den erbjuder “fantastiskt värde oavsett modell”. Standardutrustningen beskrivs som “generös”, även om instegsmodellen Red har stålfälgar och manuell klimatanläggning.

ANNONS
Bambu till en stor panda. Så klart det var tvunget att vara bambu i bilen. (Foto: Fiat)
Bambu till en stor panda. Så klart det var tvunget att vara bambu i bilen. (Foto: Fiat)

Slutsats: Fiat Grande Panda

Sammanfattningsvis är Europas motorjournalister imponerade av nya Fiat Grande Panda, särskilt dess design, praktiska egenskaper och attraktiva pris. Även om köregenskaperna inte sticker ut som särskilt dynamiska och vissa kompromisser i interiörkvaliteten noteras, anses bilen vara ett “utmärkt köp” (Electrifying) och en “triumf för Fiat” (Autocar).

Med sin “charmiga framtoning” och “känsla av arv” (Top Gear) har Grande Panda potential att bli en viktig spelare i segmentet för prisvärda småbilar och elbilar.

Experten: Tre vanligaste misstagen i trafiken

Ny statistik avslöjar en skrämmande ökning av olyckor i trafiken under de soliga månaderna. Men det finns knep för att skydda dig. Trots sol och behagligt

Läs också:

Kommunens kamp: Husen som ingen vill ta ansvar för. News 55

Handlare i EU vill ha digital euro – protesterar mot kortjättarnas avgifter. E55

Småsparare allt mer olydiga: “Enormt mycket handel”. Realtid

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS