Renault 4 tillverkades från 1961 till 1992 (till 1994 i Slovenien) och hela 8 miljoner exemplar såg världens ljus. Nu har det blivit dags för en comeback i form av den elektriska suven Renault 4EVER Trophy.

ANNONS

Bilen i fråga är en konceptbil som vi fick möjlighet att titta närmre på i Paris innan den visades upp för allmänhetens beskådning på motormässan i samma stad.

Renault 4
Renault 4EVER Trophy har hämtat inspiration från gamla Renault 4. (Foto: Renault)

Renault 4EVER Trophy

Konceptbilen heter Renault 4EVER Trophy och är dels döpt efter den mycket ikoniska modellen – som vi provkörde förra året –, dels 4L Trophy-rallyt som går av stapeln varje år.

Rallyt är ett humanitärt sådant och deltagarna är i form av franska studenter som korsar den marockanska öknen.

Den färdiga bilen kommer att vara en elektrisk suv, precis det som marknadstrenderna dikterar.

Utseendet är minst sagt terränginspirerat och många inslag har plockats direkt från ursprungliga Renault 4.

Renault 4EVER Trophy
Bakifrån påminner Renault 4EVER Trophy mycket om bilar från andra märken. (Foto: Renault)
Renault 4
En Renault 4 i original-utförande som vi provkörde förra hösten hos Renault i Paris. (Foto: Renault)

Ett segment som växer så det knakar

Renault 4EVER Trophy ska ta sig an ett segment som växer så det knakar – nya Renault 4 blir den första elektriska suven i b-segmentet för fransoserna.

ANNONS
ANNONS

Renault satsar hårt på att blicka tillbaka i historieböckerna samtidigt som de vill ta sig an vägen framåt.

Renault 4EVER Trophy är inte den första historieboks-baserade modellen, utan det kommer även en ny variant av exempelvis Renault 5.

I takt med elektrifieringens intåg blir det allt viktigare för etablerade märken med lång historia att anspela på just deras familjeträd.

Det är ett sätt att differentiera sig jämte exempelvis alla kinesiska nykomlingar.

Renault 4EVER Trophy i produktionsutförande ska börja tillverkas 2025. (Foto: Renault)

Renault 4EVER: Gammalt möter nytt

Enligt Renault har 4EVER Trophy hämtat inspiration från lyktorna fram och bak, grillen samt axellinjen när det gäller gamla Renault 4.

Bilen är bestämt terränginspirerad och ska understryka att även en elbil kan åka var som helst.

Den nya elbilen kommer byggas på nya CMF-B EV-plattformen, samma som komande Nissan Micra EV och Renault 5.

ANNONS
ANNONS

Konceptbilen var försedd med terrängsulor, ett reservdäck på taket, en spade samt greppmattor ifall man kör fast i öknen.

Produktionsbilen lär inte vara lika galen men den kommer i alla fall bli snäppet dyrare och större än nuvarande Renault-elbilar.

Baktill ser den ut som korsningen mellan en Mini Countryman och en Fiat 500 X. Det är dock samma form som hos ur-Renault 4, så frågan är vem som kom först.

Renault 4EVER Trophy väntas lanseras 2025 och har mycket att leva upp till.

Konceptbilen är 4 160 mm lång, 1 950 bred, och 1 900 hög. (Foto: Renault)

Läs mer: Provkörning – Renault 4 fyller 60 år [Högsta Växeln]