I Ingolstadt möts Audis bilhistoria och framtid på Audi muséet i tillverkarens hemstad. Det är en brokig historia med en imponerande utveckling från den tiden som lyxbilen Horch väckte begär bland förmögna bilälskare.

Audi museum
Byggda för mer än 70 år sedan, transporterade för 67 år sedan till det tidigare Sovjetunionen, spårlöst förlorade, glömda och nu tillbaka hos Audi: de två Auto Union Type D-bilarna från 1938 (i bakgrunden) och 1939. (Foto: Audi)

Den 10 december 2020 fyllde muséet 20 år. Det låter kanske inte som speciellt mycket, men det förtar inte upplevelsen att se alla dessa bilar som några av oss vuxit upp med. Jag tänker då på bland annat DKW med den illaluktande tvåtaktaren, den innovativa NSU RO80 som var föregångaren till Audi 100 och givetvis tävlingsbilarna från Le Mans och rally-VM. En ”godisbutik” för bilälskare.

Audi museum
DKW som polisbil. Undrar hur biljakterna gick till? (Foto: Håkan NIlsson)

Audi AG har lagt till många kapitel i sin framgångssaga. Under åren som gått har fordonsklassiker skapats och nya milstolpar inom teknisk utveckling satts. För att markera museets 20-årsjubileum har denna historia fått en ännu större plats då man adderat 34 nya historiska fordon på Audi museum.

Audi museum
1936 Auto Union Wanderer W25 Roadster är en av skönheterna som finns att beskåda. (Foto: Håkan Nilsson)
Audi museum
1936 Auto Union Wanderer W25 Roadsters klassiska linjer. (Foto: Håkan Nilsson)

Med undantag för den legendariska Auto Union Silver Arrows som kommer att förbli på sin traditionella plats på tredje våningen i museet, så adderas allt som har gjort Audi till det sportiga varumärket sedan 1960-talet. Alla modeller kommer att presenteras på roterande plattformar på alla fyra våningarna. Detta ger en helt ny kvalitet till motorsportutställningen. Istället för de nuvarande fem utställningarna kommer det nu att vara fjorton.

Audi museum
Sköna former med syfte att minska luftmotståndet.
Auto Union typ C var före sin tid. (Foto: Håkan NIlsson)

Här hittar vi bl.a. Audi A4 DTM-vinnaren från 2007, Audi Le Mans R8 LMP-prototyp från 2002, Audi A4 STW från 1996, en Audi Rally quattro Group 4 från 1980, Audi Sport quattro Rally Group B från 1985, NSU 1300 TT ”Jägermeister” från 1975 samt DKW F11 / 64 touringbil från 1963. Dessutom kan man titta på ikoner som Audi TT, Audi RS 4 och Audi A2 i muséet.

Audi museum
Ett konstverk från Horsch. Något för oss bilälskare att beundra. (Foto: Håkan NIlsson)

För de teknikintresserade finns även en fullt fungerande kopia av August Horchs första innovation, den smidiga motorn från 1901, kommer finns att se i förkrigssektion på övervåningen. På andra våningen en DKW tvåcylindrig tvåtakts inline motor från 1950-talet och en NSU / Wankel roterande motor från 1968. Dessutom kan man se Audi Duo III, en elbil som Audi testade redan på 90-talet.

Audi museum
450 Scrambler är en av många hojar från numera Audi ägda Ducati som finns på display. (Foto: Håkan NIlsson)

2012 köpte Audi den italienska biltillverkaren Ducati och på muséet kan du se utvecklingen från moped till nutidens läckra maskiner.

Audi museum
Lamborghini ingår ju i Audis digra program. Här är den första bil för den italienska polisen. Snabbaste polisbilen? Nej. Nu finns det ännu snabbare Lamborghini polisbilar. (Foto: Håkan NIlsson)

Även Lamborghini ingår i Audis portfölj och för ett antal år sedan ville den vågade och coola italienska polisen ha en bil för att kunna jaga ikapp notoriska fortkörare på Autostradorna. Modellen man utgick från var en Gallardo LP560 och efter den har det följt en mängd Lamborghinis med snabba poliser bakom ratten.

ANNONS
ANNONS
Audi museum
Mycket väl värt besök i en miljö där historia möter nutid. (Foto: Audi)

Om du har vägarna förbi Ingolstadt så rekommenderar jag varmt ett besök på Audi Muséet.

Läs historien om Audis silverpilar här.

Mer bilder från muséet (Foto: Håkan Nilsson):