Sydkoreanska Hyundai går mot strömmen och väljer bort touchknappar till förmån för fysiska knappar. Anledningen? Det är helt enkelt för farligt.
Hyundai säger nej till touch: För farligt
Mest läst i kategorin
Touchknappar har tagit branschen med storm och allt fler tillverkare har hakat på trenden. Resultatet är blandat, men det är ofta något vi som testar bilar blir frustrerade av.
Ett praktexempel är Volkswagen – som ska byta tillbaka med fysiska knappar, något som börjar med nya Tiguan och Passat – vars nuvarande touchknappar orsakat många svordomar.
Hyundai anser att det är en fråga om säkerhet
Hyundais designchef – Sang Yup Lee, som tidigare jobbade på Bentley – tydliggjorde märkets strävan efter att bibehålla fysiska knappar och reglage.
Enligt Hyundai är det en säkerhetsfråga – användaren ska få distinkt feedback och veta att en knapp de facto använts.
I många bilar med touchknappar – exempelvis Nissan Ariya – är det snudd på omöjligt att veta huruvida bilen uppfattat ens input.
Vissa biltillverkare har allokerat nästan all funktionalitet till touchskärmar, vilket är fullständigt idiotiskt.
Den feedback som knappar medför innebär att föraren i större utsträckning kan fokusera på det viktigaste vid bilkörning – vägen – i stället för att rota runt i undermeny efter undermeny.
Senaste nytt
En väsentlig del av design
Hyundai understryker att denna filosofi gäller i dagsläget, man kan komma att ändras. När självkörande bilar blir mainstream är inte fysiska knappar lika viktiga ur ett säkerhetsperspektiv.
Med det sagt fungerar fysiska reglage mycket bättre ur ett objektivt perspektiv, men kan inkräkta på design.
Touchknappar och touchskärmar har naturligtvis en rad fördelar, men att lägga över allt på en skärm är egentligen bara mindre användarvänligt.
Förhoppningsvis inser fler tillverkare att fysiska knappar inte alls är så dumma.
Läs även: Provkörning av Hyundai Ioniq 6
Läs även: Hyundai fortsätter sin klassresa med nya Kona
Läs även: Här är nya Volkswagen ID.3
Läs även: Volkswagen backar – kritiserad detalj dyker
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.