Hyundai har gjort enorma framsteg som biltillverkare de senaste åren. Ioniq 5 markerade starten på ett mer lyxbetonat märke och nu är det även dags för storsäljaren Kona att ta efter. Nu har det nämligen kommit en helt ny generation.
Hyundai fortsätter sin klassresa med nya Kona
Mest läst i kategorin
Helt nya Kona är utvecklad först som elbil, trots att den erbjuds med andra drivlinor, något som tillhör ovanligheterna inom branschen. Resultatet är en bil som inte minst designmässigt utmärker sig.
Hyundai har en offensiv elektrifieringsstrategi som innebär att 11 nya elbilar kommer att lanseras till 2030.
Drivlinor en masse
Även om elektrifieringen är av högsta prioritet erbjuds Kona med en rad andra drivlinor.
Utöver den helelektriska varianten (BEV) kommer även en vanlig hybrid (HEV) samt renodlad förbränningsmotor (ICE) att finnas.
Beträffande elbilen finns den i två varianter – standard eller long range – vilket innebär ett batteri på upp till 65,4 kWh. Det innebär en räckvidd på upp till 490 kilometer enligt WLTP som alltså är bäst i segmentet.
I övrigt tar Hyundai vara på de många fördelar en elbil har i termer av paketering och Kona har därför en frunk. Utöver det finns det aktiva luftklaffar, V2L-system, och en rad andra elektriska inslag.
Senaste nytt
Större än någonsin
Nya Hyundai Kona har växt med hela 17,5 centimeter, något som tveklöst gynnar dess innerutrymmen, inte minst tack vare en 6 centimeter längre hjulbas.
Interiört har nya Kona anammat en liknande filosofi till Ioniq-modellerna, det vill säga ett fokus på att erbjuda något av en lounge-känsla.
Det går att få dubbla 12,3-tumsskärmar och man har flyttat växelspaken från mittkonsolen i syfte att frigöra mer utrymme.
Just praktikalitet verkar ha varit ett viktigt tema för Hyundai och nya Kona fokuserar i hög utsträckning på just rymlighet och pragmatism.
Nya Hyundai Kona kommer att böra säljas i Sverige i april för varianterna med förbränningsmotor med leveranser till sommaren.
Elektriska varianten kommer senare i år.
Läs även: Nya Hyundai i10 tillverkas i Turkiet
Läs även: Hyundai Kona N – kul med stort K
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.