”Laddhybrider är fejkelbilar som byggts för att klara labbtester och få subventioner, inte för verklig körning”, varnar blytung miljöorganisation.

annons
annons

Det är miljöorganisationen Transport & Environment, T&E, som ibland beskrivs som en miljölobbygrupp, som varnar i ny rapport för att biltillverkarna inte kan infria sina löften kring laddhybrider.

Tvärtom ligger utsläppen från laddhybrider betydligt högre än vad som kommuniceras ut och T&E menar att världen nu kan få se en repris på dieselgate där laddhybrider i stället för Volkswagen specifikt står för den presumtiva jätteskandalen.

T&E har testat BMW X5, Volvo XC60 och Mitsubishi Outlander och när batteriet varit urladdat släppte de två sistnämnda bilarna ut uppemot fyra gånger mer koldioxid än de officiella siffrorna medan ”den tyska bilens verkliga värden var 254 gram per kilometer – åtta gånger mer än vad den säljs in för”, skriver Dagens Nyheter som också uppmärksammar rapporten.

”När bilarna testades i batteriladdarläget, det vill säga när batterierna laddades i drift, var utsläppen tre till tolv gånger högre än vad biltillverkarna utlovat”, enligt T&E.

”Sluta finansiera de här bilarna”

Julia Poliscanova, senior fordonsexpert på T&E, anser att laddhybrider är ”fejkelbilar” och inte anpassade för verklig körning.

”Våra tester visar att laddhybriderna förorenar mer än vad som sägs i marknadsföringen, även när de kör fulladdade under optimala förhållanden. Om du inte kör bilarna extremt miljövänligt så skjuter utsläppsnivåerna i höjden. Regeringar bör omedelbart sluta finansiera de här bilarna med skattebetalarnas pengar”, dundrar Julia Poliscanova.

ANNONS
ANNONS

Läs hela T&E:s rapport ”Plug in hybrids: Is Europe heading for a new dieselgate?”

Dieselgate avslöjades i september 2015 i USA. Tyska biljätten Volkswagen (VW) hade med en hjälp av en sofistikerad mjukvara lyckats manipulera laboratorietesterna så att bilarnas utsläpp blev lägre än under verklig körning. När avgasskandalen kom i ljuset avgick den dåvarande VW-chefen Martin Winterkorn. Tillsammans med flera andra befattningshavare åtalades han senare mot sitt nekande i dieselgate-härvan, som resulterat i en rad krav på skadestånds- och stämningsprocesser från drabbade bilägare.