Dagens PS

Höll på att ge upp i sanden - ändå vann svenskarna

Svenske rallystjärnan Mattias Ekström var nära att ge upp i sanddynerna, men peppades av kartläsaren Emil Bergkvist att fortsätta. Det slutade med etappseger. Foto: Audi
Maths Nilsson
Maths Nilsson
Uppdaterad: 11 jan. 2022Publicerad: 11 jan. 2022

Svenske Mattias Ekström och kartläsaren Emil Bergkvist tog en historisk etappseger i Dakarrallyt.
I sin elektriska Audi blev de första svenskarna att vinna en etapp efter Björn Waldegård 1990.
– Jag körde dåligt på sanddynerna och var nära att ge upp, säger Mattias Ekström.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Specialsträckan på 40 mil blev en tuff kamp mellan Mattias Ekström och stallkamraten Stéphane Peterhansel i deras Audibilar. Ekström var snabbast de sista 20 milen och vann med 49 sekunder över den 14-faldige Dakarvinnaren.

Kartläsaren Emil Bergkvist och rallyföraren Mattias Ekström tog en historisk etappseger i Dakarrallyt. Foto: Audi

– Det var en underbar känsla när vi vann etappen. Jag kunde inte drömma om att det här skulle hända redan första året, säger Mattias Ekström.

Räddades av kartläsaren

Men det var nära att Mattias Ekström gav upp i sanddynerna, men han räddades av kartläsaren Emil Bergkvist.

– Jag tappade motivationen i sanddynerna för jag tyckte att jag körde dåligt, men Emil pushade mig att köra och sa att jag inte gick ge upp och vi kämpade hela vägen in i mål och vi kom in som etta. Jag trodde någon snabbare skulle komma, men det gjorde det inte, säger Mattias Ekström.

Co-drivern Emil Bergkvist hade en nyckelroll och pushade Mattias Ekström till seger. Foto: Audi

Det går allt bättre för Audis nya elektriska rallybil RS Q e-tron och dagens seger visar att en elbil kan slå traditionella förbränningsbilar i rally.

ANNONS

Ligger elva totalt

Bilen har hittills tagit åtta pallplaceringar när lite mer än halva rallyt har körts. Mattias Ekström ligger just nu på elfte plats totalt. Tidigare har även Carlos Sainz vunnit en etappseger i Audin.

Mattias Ekström är än så länge snabbare utanför sanddynerna, men lär sig hela tiden. Foto: Audi

Att bygga en elektrisk rallybil för ökenkörning har varit mer komplicerat än att konstruera en traditionell bil. Bilen har en bensinmotor baktill som laddar batteriet, och den är cirka 150 kilo tyngre än en vanlig bil.

Problem med stötdämparna

Bilen har haft en del problem med stötdämparna, men varit väldigt snabb när den fungerat som den ska. Audi siktar inte på seger i år, utan är med mest för att lära sig hur bilen beter sig.

Målet är att klara hela rallyt

– Vårt mål kvarstår att anlända till Jeddah om en vecka med alla tre bilarna, säger Stefan Dreyer, utvecklingschef för Audi Sport racing. Dakarrallyt avslutas den 14:e januari.

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS