Fjolårets historiskt höga el- och bränslepriser fick oss inte att lämna bilarna hemma. Det är en av flera insikter som redovisas i parkeringsapp-bolaget Easyparks årskrönika för 2022.

ANNONS

Slutsatsen att vi kör lika mycket bil som tidigare drar företaget av att man inte har sett någon signifikant förändring av antalet parkeringar under 2022.

Rörelsen av fordon i de länder där företaget är verksamt höll sig stadig under året, trots stora svängningar i priserna för bensin, diesel och el.

Man har inte heller sett några betydande skillnader i antalet påbörjade parkeringar per användare 2022 jämfört med 2021, då el- och bränslepriserna var betydligt lägre. 

En annan, inte fullt lika förvånande, insikt från årskrönikan är att Easypark noterade en kraftig ökning i volymen av elbilsladdning under 2022.

Parkeringsdatan kan få bredare användning

Förutom att presentera insikter kring hur bränslepriserna påverkade vårt bilkörande under det gånga året lyfter företaget även sin nya tjänst Parking Data as a Service.

Tjänsten kretsar kring den data som företaget samlar in om hur och när vi parkerar och laddar våra bilar, och hur denna kan utgöra underlag för politiker och stadsplanerare.

Genom företagets algoritmer kan man exempelvis simulera hur mobiliteten i en stad påverkas när man tar bort parkeringsplatser eller stänger av en gata.

ANNONS
ANNONS

Tjänsten kan även användas för kartläggning av vägarnas skick, eller var folk parkerar sina fordon nattetid. 

På ett mer konsumentnära plan har tekniken också potential att hjälpa oss bilister att hitta lediga parkeringsplatser, genom att indikera var i närområdet som det brukar gå snabbast att hitta en plats.

Läs mer: Dieseln jackpot för staten – drar in miljarder [Dagens PS]
Läs även: Rea på Tesla i Sverige – priserna sänks rejält [Dagens PS]
Läs mer:
Hotet: EU-brist på 14 000 stora simbassänger diesel[Dagens PS]