Här är den nya kungen av Ring Knutstorp. Nu är det är Koenigsegg som Regerar. Den svenska hyperbilen petade ner McLaren Senna från tronen som rekordhållare efter ett otroligt varv på banan. – Vi häpnade över vad den kan göra runt banan, säger vd Christian von Koenigsegg.
Här slår Koenigsegg rekord på Knutstorp: ”Vi häpnade”
Mest läst i kategorin
Den svenska hyperbilen Koenigsegg Regera satte nyligen nytt varvrekord för produktionsbilar runt den snäva Ring Knutstorp. Ett team från Koenigsegg i Ängelholm reste de fyra milen ner till den skånska banan för att pulverisera McLaren Sennas gamla rekord för produktionsbilar.
McLaren Senna är en mer renodlad banbil, medan Regera är mer intriktad på komfort (nåja, relativt sett). Detta gör prestationen än mer imponerande.
Koenigsegg Regera har en effekt på över en megawatt. V8:an på fem liter med dubbelturbo ger 1500 hästkrafter på E85, dessutom får den hjälp av tre elmotorer.
Batterilösningen är utvecklad tillsammans med kroatiska Rimac. Regera saknar konventionell växellåda. Drivningen sker direkt från V8:an till bakaxeln utan någon växellåda.
Knixig bana
Ring Knutstorp är en ganska knixig historia och gynnar bilar som inte är så beroende av downforce för att få grepp i kurvorna. Tack vare det kunde Regera slå de bästa banbilarna som McLaren Senna BAC Mono och Caterham R500 och sätta nytt rekord. Här kan du se rekordet slås.
Det nya varvrekordet på den drygt två kilometer långa banan lyder 1.03,84. McLaren Senna hade tidigare klarat banan på 1.04.50. Bilen kördes av Koenigseggs testförare Christoffer Nygaard.
– Som du vet är Regera vår GT-bil med massor av komfort. Den är byggd för att vara komfortabel. Men vi häpnade över vad den kan göra runt banan, säger Christian von Koenigsegg.
Regeran är en utgående modell och ersätts snart av Koenigseggs nya hyperbil Jesko som inom kort börjar levereras till de första köparna. Det hindrar inte bilen från att vara bland det mest extrema och snabba som finns inom bilindustrin.
Byggd för komfort
Enligt Koenigsegg är det den mest komfortabla hyperbilen någonsin. Bilen har extra ljudisolering och stolar som går att justera i åtta olika ledder. Infotainmentsystemet har en nio tums skärm och bilen har en superstereo.
Alla dörrar och luckor öppnas med robotstyrd hydraulik från en mycket speciell fjärrnyckel.