Att det kostar skjortan att tanka diesel på hemmaplan vet vi redan. En anledning till höga drivmedelspriser är att avskräcka konsumenter från att köra fossila bilar och skynda på övergången till elektrifiering, inte minst i Europa. Men i andra delar av världen är verkligheten en annan.

ANNONS

1. Iran

Dieselpris per liter: 10,9 öre
Kostnad att tanka en Volvo V60: 7,74 SEK

Nej, ni läser inte fel. Det kostar knappt 11 öre per liter att tanka diesel i Iran. Med andra ord finns det noll incitament för en iranier att köra en miljöbil – såvida de inte också har skyhög malus på dieselbilar – och det reflekteras sannerligen i vagnparken.

Det största bilproducenten i landet heter Iran Khodro, som bland annat fortfarande tillverkar en variant av Peugeot 405 kallad för Peugeot Pars sedan 1992.

Landet har 85 miljoner invånare och praktiskt taget noll elektrifierade bilar. Landet producerar mycket egen olja varför priserna på drivmedel är så låga.

Iran har världens billigaste diesel och där kör man Peugeot.
I Iran kör man Peugeot. (Foto: Iran Khodro)

2. Venezuela

Dieselpris per liter: 22,6 öre
Kostnad att tanka en Volvo V60: 16,05 SEK

Venezuela gästar frekvent listor över länder med billigt drivmedel.

Anledningen är att den venezuelanska staten subventionerar satan ur både bensin och diesel, vilket pressar priset rejält.

Det är väldigt populärt att exportera äldre generationer av Toyota Land Cruiser ur landet.

ANNONS
ANNONS

Att de minsann är vanliga i Venezuela är föga förvånande när man tittar på vad en liter diesel kostar.

Likt Iran tampas Venezuela med politisk instabilitet, något som är en gemensam nämnare på denna lista.

Den mest sålda bilen i Venezuela är Toyota Fortuner.

Venezuela har också bland världens billigaste diesel och man kör Toyota Fortuner.
I Venezuela köper man Toyota Fortuner. (Foto: Toyota)

3. Libyen

Dieselpris per liter: 31,3 öre
Kostnad att tanka en Volvo V60: 22,22 SEK

Libyen, beläget i norra Afrika, är även det ett land där staten subventionerar priset på drivmedel.

Priset för diesel är emellertid lite missvisande eftersom det är väldigt svårt att få tag på via officiella källor, så att säga.

Över 60 procent av landets BNP bygger på just oljebranschen och över 95 procent av exportinteräknterna kommer från just drivmedel.

Det är bilar som Chevrolet Optra som är populära i landet och vagnparken består av en hel del obskyra modeller.

ANNONS
ANNONS
Chevrolet Optra i Libyen - världens billigaste diesel
Det är inte kul att vara bilentusiast i Libyen. (Foto: Greg Gjerdingen)

4. Saudiarabien

Notera övergången från pris per öre till pris per liter
Dieselpris per liter:
 1,7 SEK
Kostnad att tanka en Volvo V60: 121 SEK

Att Saudiarabien är med på denna lista lär knappast komma som en överraskning.

Konungariket är en stor oljeproducent och kan därför erbjuda låga priser på både bensin och diesel.

Jämfört med de tre första kandidaterna på denna lista framstår emellertid Saudiarabien som Nordiska Kompaniet.

Även om bilar som Toyota Land Cruiser samt en hel del amerikanska åbäken är omåttligt populära i Saudiarabien, är den mest sålda bilen Hyundai Elantra.

Toyota Camry och Hilux är också på topplistan.

Hyundai Elantra i Saudiarabien - världens billigaste diesel
Trots billig diesel kör många Hyundai Elantra i Saudiarabien. (Foto: Hyundai)

5. Algeriet

Dieselpris per liter: 2,1 SEK
Kostnad att tanka en Volvo V60: 149 SEK

Algeriet, ännu ett land som tampas med politisk instabilitet, bjuder även de på riktigt låga drivmedelspriser.

Landet har 45 miljoner invånare och andelen som kör något elektrifierat är typ noll.

ANNONS
ANNONS

Det finns dock mycket biltillverkning i landet och siktet är inställt på att börja tillverka elektrifierade fordon.

Det är förbjudet att importera nya bilar i landet varför all tillverkning måste ske innanför gränserna.

Den algeriska staten har dock uttalat sig i frågan och konstaterat att elektrifiering inte är en prioritet i dagsläget.

Världens billigaste diesel finns i Algeriet
Algeriet har extremt strikta importregler. Men det är i alla fall billigt att köra Toyota Land Cruiser. (Foto: Toyota)

Olika riktningar

Den successiva övergången till elektrifiering som vi bevittnar i världens mer förmögna hörn är inte ens på världskartan för de flesta länder.

Även om vi i Sverige lyckas under juli-månad köpte ungefär 50 procent elektrifierade fordon är den siffran på noll i de flesta länder i världen.

När diesel- och bensinpriser är lägre än priset på kranvatten saknas det helt och hållet incitament till att övergå till elektriskt.

Det är toppen att Europa visar vägen men det krävs nog mer än så om vi ska rädda planeten.