Dagens PS

Här är Saddam Husseins Mercedes 600 Landaulet

Mercedes 600
Saddam Husseins Mercedes 600 är i originalskick. (Foto: Marcus Berggren)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 01 sep. 2022Publicerad: 01 sep. 2022

När vi besökte Petersen Automotive Museum i Los Angeles fick vi beskåda en av historiens mest anmärkningsvärda kärror – Saddam Husseins Mercedes-Benz 600 Landaulet.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Mercedes 600

Så här ser en 600 Landaulet med det korta tygtaket ut. (Foto: Bonhams)

Ovanlig från start

Mercedes-Benz 600 – även kallad Grosser Mercedes – tillverkades mellan 1963 och 1983. Under den tiden tillverkades endast 2 677 bilar.

Av dessa var 2 190 i kort utförande, 428 var i långt utförande och endast 59, cirka 2 procent, var så kallade Landaulet-modeller.

Av dessa var mellan 15 och 20 varianterna med långt tak.

En Landaulet-modell är en limousin med ett cabriolet-tak för baksätet. Den fanns i två varianter – en med kort tygtak och en med långt tygtak.

Det långa tygtaket kallas ofta för presidenttaket eftersom den gör att baksätespassagerarna – i många fall statschefer när det kommer till 600 – kan vinka till sina anhängare samtidigt som de står på en piedestal.

Mercedes 600

Så här kan det se ut när potentater vinkar från en 600. (Foto: Mike Nelson)

Saddam Husseins faktiska kärra

ANNONS

Bilen i fråga, en 1978 års Mercedes-Benz 600 LWB Landaulet ägdes av Saddam Hussein och togs tillvara på efter USA:s invasion av Irak 2003.

Det sägs att den snoddes av en jordanier som körde bilen från Irak till Jordanien: en roadtrip som heter duga. Därefter köptes den av Petersen Automotive Museum.

Bilen väger ungefär 4 000 kilogram, är 6,4 meter lång och har hydrauliska fönster och dörrar. Den har gått 5 204 kilometer sedan 1978.

Den irakiska diktatorn konfigurerade bilen utefter hans oerhört specifika behov.

600:an är bepansrad, och på sidan finner man löpbrädor och handtag till hans vakter som kunde åka med i farten.

Bilen har dessutom två luftkonditioneringssystem, en för den främre kupén och en för den bakre – en sommar i Bagdad är inte direkt sval och skön.

På bagageluckan är det en hel del bucklor, en konsekvens av att vakterna satt på luckan med deras vapen i högst hugg. Det kan man sannerligen kalla för patina.

Det mest fascinerande är det faktum att bilen i fråga inte är renoverad och därmed helt i originalskick. 

Det skicket är långt ifrån toppen men det är historiskt korrekt och kommer att förbli så. Det är en bit historia på fyra hjul.

ANNONS
Mercedes 600 snett bakifrån

Bilen i fråga har så kallade löpbrädor på sidan för livvakter. (Foto: Marcus Berggren)

Andra kända ägare

Saddam Hussein var inte den enda välkända ägaren av en Mercedes-Benz 600. Andra medlemmar av 600-klubben var Ferdinand Marcos (som hade fyra), Hassan den andre av Marocko, Hosni Mubarak, Kim Il-sung, Kim Jong-il och Kim Jong-un, Mao Zedong, Påven, och Silvio Berlusconi. Det finns betydligt fler statschefer med på listan men även en hel del kändisar.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]