DS kan i mångt och mycket ses som Citroëns lyxbilsmärke och har inspirerats av den berömda Paddan. Nu stavas dock flaggskeppsmodellen DS 7 och fransoserna har precis släppt en ny modell.

ANNONS
DS 7 bakifrån.
Bakpartiet har fått sig en uppdatering jämte föregångaren. (Foto: DS Automobiles)

DS 7 lanserade 2017 som den första renodlade DS-bilen. Vi provkörde den i Paris i samband med världspremiären och konstaterade att det såg ljust ut för DS.

Den blev dock ingen succé, åtminstone inte på hemmaplan. Sedan dess har emellertid mycket hänt på DS-fronten och nu har det blivit dags för nya DS 7 att se världens ljus.

DS 7 framifrån
Fronten på nya DS 7 är helt ny. (Foto: DS Automobiles)

Mer än ett ansiktslyft

Först och främst byter modellen namn. Från att tidigare ha hetat DS 7 Crossback heter den numera bara DS 7. Fortsättningsvis har det skett stora förändringar både fram och bak.

Den erbjuds nu med ett något kantigare designspråk som går i linje med lillasyster DS 4. Den har även fått nya lyktor både fram och bak samt helt nya LED-lampor.

Interiört fortsätter uppdateringarna och DS har satsat stort på att nya DS 7 ska vara lyxigare än aldrig förr. Den erbjuds numera med nappaläder och interiörens största lyft är i form av den nya 12-tum stora infotainmentskärmen. Skärmen är större än i DS 4 men det är samma system det rör sig om.

Dessutom finns det en kamera bakom ratten som har koll på om man är tillräckligt alert som förare. Det finns även en hel del säkerhetssystem samt en kamera som läser av vägen och anpassar fjädringen därefter, precis som i den mycket bekväma DS 9.

DS 7 interiör
Interiören på nya DS 7 påstås vara mycket lyxig. (Foto: DS Automobiles)
DS 7 läder interiör
På insidan får man nya valmöjligheter när det kommer till lädret. (Foto: DS Automobiles)

Laddhybrid med sting

Drivlinemässigt är det en blandning av gammalt och nytt som erbjuds i DS 7. Det kommer att finnas tre olika laddhybrider – instegsmodellen stavas E-Tense 225 och har som namnet antyder 225 hästkrafter.

Samtliga laddhybrider får även större batterier än tidigare, något som ökar räckvidden. När det gäller E-Tense 225 – som är framhjulsdriven – innebär det en räckvidd på upp till 65 kilometer.

ANNONS
ANNONS

Det finns även två fyrhjulsdrivna laddhybrider att välja mellan. En 300-hästare – som vi testat i Opel Grandland X – och toppmodellen med hela 360 hästkrafter.

Den sistnämnda får sin kraft från två elmotorer – en på vardera axel – samt från förbränningsmotorn på 200 hästkrafter. Sprinten till 100 avverkas på imponerande 5,6 sekunder.

De svenska priserna för DS 7 har ännu inte kommunicerats men för att ta sig an tyskarna gäller det att DS tänker till. Det går att beställa bilen i Frankrike från den 11 juli medan de första bilarna förväntas rulla på vägarna till hösten.

DS 7 framifrån
Nya DS 7 har anammat fransosernas modernare designspråk. (Foto: DS Automobiles)