Dagens PS

Fyra miljoner för Mercedes G 63 på steroider

Ombyggd Mercedes
Den modifierade G 63 kostar över 4 miljoner kronor. (Foto: Pit26)
Joel Sandberg
Joel Sandberg
Uppdaterad: 28 juni 2023Publicerad: 26 juni 2023

Ett amerikanskt trimföretag har tagit sig an prestanda-suv:en Mercedes-AMG G 63. Prislappen för den modifierade bilen landar på över fyra miljoner kronor.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ett amerikanskt trimföretag som heter Pit26 har fått tag i en Mercedes-AMG G 63 och förvandlat den till en pick-up.

Ombyggd Mercedes

Trimföretaget Pit26 har förvandlat en suv till en pick-up. (Foto: Pit26)

Den kantiga suv:en har alltså tagit form av en pick-up, men trots att företaget trimmar bilar har den modifierade bilen i fråga inte blivit snabbare.

Ombyggd utan att trimmas

Det innebär att det är samma 4,0-liters V8 med 585 hästkrafter och 850 newtonmeter som driver den vanliga G 63.

Modifikationen har involverat en kapning av karossen bakom baksätet och en förlängning av bilen där flaket nu vilar.

Ombyggd Mercedes

På flaket finns både cykelhållare och verktygsskåp. (Foto: Pit26)

Förutom det uppenbara flak-tillskottet har bilen även fått nya stötdämpare, terrängdäck och breddade hjulhus.

Plats för cyklar och tält

ANNONS

På flaket sitter en hållare för två cyklar och verktygsskåp, och på taket sitter en ställning som rymmer ett litet tält.

Resultatet är, enligt Pit26 grundare Sammi Shaaya, en terrängmaskin som ska kunna ta sig fram överallt samtidigt som den passar i staden.

Ombyggd Mercedes

Bredare däck och skärmar ska göra den ombyggda G 63 redo för terrängen. (Foto: Pit26)

Varje modifierad Mercedes G 63 börjar på 385 000 dollar eller cirka 4,1 miljoner kronor. Då finns även möjlighet att lägga till ytterligare utrustning som gör den redan saftiga prislappen ännu saftigare.

Läs även: Mercedes-AMG G 63 testad: Omöjlig att inte älska
Läs även: Succékombin: Helt nya Mercedes-Benz E-Klass

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS