Dagens PS

Fritt fram att ladda elbilar i lyktstolpen

elbilar
En ny lag gör det möjligt att ladda elbilen direkt i lyktstolpen. (Bild: TT)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 08 aug. 2022Publicerad: 08 aug. 2022

Sommar, sol och ett ökat intresse för elbilar betyder trängsel kring landets laddstationer. Lösningen? Laddning direkt i lyktstolpen. Ett grepp som flera kommuner nu anammar efter en lagändring som genomfördes i vintras, skriver Ny Teknik. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Att ladda bilen kan vara utmanande för de som befinner sig på resande fot i Sveriges avlånga land. Inte minst eftersom laddningsmöjligheterna för elbilar kan se väldigt olika ut beroende på var i landet de befinner dig.

Semestertid är det dessutom svårt att möta efterfrågan på laddstationer. Det gör att det lätt blir huggsexa om de laddstolpar som finns, vilket i sämsta fall höjer priset för att ladda.

Nu kan dock problemet vara löst tack vare en lagändring som tillåter att laddnät får installeras direkt på lyktstolparna, om syftet är att förse fordon med el. En god nyhet som ett antal kommuner med Askersund i spetsen anammat.

Pilotprojekt pro elbilar

Det var under 2017 som Askersund i samarbete med Vattenfall, Binar Elektronik och Sustainable Innovation samt finansiering av Energimyndigheten monterade upp ett antal laddboxar på lyktstolparna på prov.

Ett pilotprojekt som sedan dess rullat på alldeles utmärkt och nu efterföljts av ett antal kommuner, däribland Strömstad. Lösningen har även testats i Visby och i London.

“Intresset är stort, särskilt bland de kommuner som håller på att utarbeta nya planer för laddinfrastruktur. Jag ska bland annat ha möten med Helsingborg och Landskrona direkt efter sommaren”, säger Jan Sandqvist ansvarig för projektet.

Ska komplettera och underlätta

ANNONS

I Askersund är lyktstolparna utrustade med enfasladddare på 3,7 kW. Dessa har inte samma kapacitet som dagens snabbladdare, men kan generera en effekt på 11 kW, om samtliga tre faser används, skriver Ny Teknik.

Så är inte heller tanken att laddning via lyktstolpar ska ersätta befintliga lösningar för laddning, snarare komplettera och underlätta, enligt Sandqvist.

För att det ska fungera friktionsfritt är det viktigt att laddboxarna placeras nära en elcentral för optimal kapacitet, samt att det rent logistiskt är möjligt för elbilar att parkera nära lyktstolparna.

Läs även: Elhyperbilen som gör 0-100 på 1,85 sekunder

Läs även: Hälften av alla bilar är elektrifierade

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS