Dagens PS

Fri fart på autobahn hotad - svenske vd:n tar strid

Den fria farten på autobahn kan vara ett minne blott efter tyska valet den 26 september.
Maths Nilsson
Maths Nilsson
Uppdaterad: 13 sep. 2021Publicerad: 13 sep. 2021

Fri fart på autobahn är av de hetaste stridsfrågorna i tyska valet.
Just nu finns majoritet för en hastighetsgräns på 130 km/h – men bilindustrin är emot.
– Låt bilarna gå fort om trafik och väder tillåter det. Oavsett var du befinner dig i världen är Tyskland förknippat med “Autobahn och fri hastighet”, säger Mercedes-Benz svenske vd Ola Källenius.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Införandet av en hastighetsgräns på 130 km/h har blivit en av de mest omdebatterade frågorna inför det federala valet i Tyskland den 26 september. För många tyskar är den fria farten på delar av autobahn en viktig symbolfråga. De Gröna, SPD och vänstern som leder inför valet tänker införa en hastighetsgräns. De flesta andra partier är emot.

Mercedes-Benz svenske vd Ola Källenius vill behålla den fria farten på autobahn även efter valet 26 september. Foto: Daimler

En av de tyngsta kritikerna mot en hastighetsgräns är Daimler/Mercedes-Benz svenske vd Ola Källenius. Han röstar visserligen inte i Tyskland, utan tänker rösta i Sverige nästa år, men vill behålla den fria farten.

– Du behöver inte symboliskt införa en hastighetsbegränsning om ny teknik kan lösa detta problem lättare i framtiden. Men i allmänhet menar jag: om trafik och väder tillåter det, låt bilarna gå fort. Oavsett var du befinner dig i världen är Tyskland förknippat med “Autobahn och fri hastighet”. Det är som en kvalitetsstämpel för vår export. Man tänker: Eftersom dessa bilar får köra så fort måste de också vara bättre, testade tuffare. Man bör inte ge upp denna känslomässiga USP så lätt, säger Ola Källenius i en intervju med Motor.at.

Sparar 1,9 miljoner ton CO2

De olika koalitionsalternativen i valet tvistar om hur stor effekten av en hastighetsgräns skulle vara. Det främsta argumentet är att en hastighetsgräns skulle kunna få en positiv klimateffekt. Enligt beräkningar från Federal Environment Agency skulle en hastighetsgräns på 130 km/h spara 1,9 miljoner ton CO2 på motorvägarna. Förra året producerade hela transportsektorn koldioxidutsläpp på 146 miljoner ton i Tyskland.

Debatten i Tyskland tog fart på allvar sedan Volvo införde en hastighetsgräns på 180 km/h på sina bilar. Mercedes Audi och BMW har också kommit överens om en gräns, men den ligger på 250 km/h. Och den som vill köra ännu fortare kan välja 305 km/h som tillval på de snabbaste bilarna.

Audichefen: Ser inte fram emot det

ANNONS

– Jag ser inte fram emot en hastighetsbegränsning, men jag tror att det kommer, säger Audichefen Markus Duesmann.

Trots att vissa kör extremt fort så är olyckorna relativt få. Foto: AutotopNL

När det gäller olyckor finns det inga större argument för en hastighetsgräns på autobahn, som hör till de säkraste vägarna i Tyskland. Den absoluta merparten av olyckorna sker på mindre landsvägar och runt tätorter.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS