Dagens PS

Frankrikes leasingbonus ett hårt slag mot Kina

Frankrikes
Frankrikes president Emmanuel Macron slår ett slag för elbilar – och ger Kinas elbilsmarknad en rejäl smocka. (Foto: AP)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 18 dec. 2023Publicerad: 18 dec. 2023

Fransmännen får leasa elbil riktigt billigt från och med årsskiftet. Fordon byggda i Kina kommer uteslutas ur bonusprogrammet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Frankrikes president Emmanuel Macron infriar nu ett av sina vallöften. Från och med 1 januari 2024 kan låginkomsttagare i landet leasa elbil till ett riktigt billigt månadspris, vilket Dagens PS har rapporterat om.

I praktiken innebär det att man får privatleasa en elbil direkt från staten för så lite som 100 euro, eller 1 100 kronor, i månaden, rapporterar Carup.

Men det är inte alla låginkomsttagare som kommer kunna ta del av den nya franska leasingbonusen. Bland annat måste du bo minst 1,5 mil från jobbet och köra 800 mil i jobbet per år.

Läs mer: Tesla återkallar två miljoner bilar – Dagens PS

Prio på franska bilar

Sedan finns det en rad krav på själva fordonen – bland annat får de inte väga mer än 2,4 ton, rapporterar Vi bilägare.

65 procent av elbilarna som säljs i Frankrike kommer att få ingå i det nya bonussystemet. I huvudsak är det inhemskt producerade fordon samt europeiska sådana som premieras.

Fordon från utlandet får inte tillverkas i länder som får sin energi i huvudsak från kol – och de får heller inte transporteras långt med hjälp av fossila bränslen.

ANNONS

“Vi kommer inte längre att subventionera biltillverkning som släpper ut för mycket koldioxid”, säger Frankrikes finansminister Bruno Le Maire.

Några bilar som ingår i bonusprogrammet

Renault Megane E-Tech

Peugeot E-208

Renault Twingo E-Tech

Citroën ë-C4

Opel Corsa Electric

Fiat 500e

ANNONS

Senaste nytt

Tillverkaren: Vi drabbas

Det här sätter käppar i hjulet för de billiga kinesiska elbilarna, skriver Reuters.

Kinas bilindustri är i stor utsträckning beroende av kolkraftgenererad elektricitet, vilket innebär att många kinesisktillverkade elbilar framöver inte kommer att kvalificera sig.

Elbilsmärket MG Motors, som ägs av Kinas SAIC, befarar att de nya reglerna kommer att drabba företaget på den franska elbilsmarknaden.

Snedvrider konkurrensen

“Det finns bilar som helt kommer att förlora sin konkurrenskraft”, säger en talesperson som menar att bonusprogrammet är utformat för att “utesluta oss”.

ANNONS

Man kan rent av se Frankrikes nya subventioner för europeiska elbilar som en upptrappning av elbilskriget mot Kina – som har anklagats för att snedvrida konkurrensen med sina billigare elbilar, vilket Dagens PS rapporterat om.

Elbilskrisen är här – GM drar i nödbromsen

Osäkerheten på elbilsmarknaden fortsätter att pressa tillverkarna. Senast i raden är General Motors som nu tvingas ta fram stora motorsågen och skära ned på personal.

Läs mer: Hybridbilen – lika miljövänlig som elbilen? – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS