Ford visar upp helt nya modellen av Ranger.
Den storsäljande pickupen får en tuffare front som knyter an till större modeller från Ford.
Ford kallar dieselmotorerna ”hållbara” – laddbara eller elektriska alternativ lyser med sin frånvaro.

ANNONS

Ford Ranger är Europas mest sålda pickup och har en marknadsandel på närmare 40 procent. I Sverige har modellen marginaliserats av skyhöga malusskatter som kan kosta över 20 000 kronor per år på grund av modellens stora utsläpp av koldioxid.

Ranger kommer i flera fyrhjulsdrivna versioner. Foto: Ford

Nu kommer modellen i ett helt nytt utförande med mer modern teknik. Designen blir mer i linje med Fords större bilar Maverick och F-150, Ranger får LED-lampor i fronten.

Interiören får – förstås – en stor pekskärm. Foto: Ford

Nya Ranger har vuxit och har ett större lastflak än tidigare. Dessutom kommer bilen med en ny 360 graders belysning som kan underlätta arbeten i mörker.

Även bakpartiet har tuffats till. Foto: Ford

Under huven är det traditionella förbränningsmotorer som gäller. En ny treliters V6:a ska enligt Forde ha ändlösa nivåer av kraft och vridmoment. Liksom tidigare blir det också fyrcylindriga dieslar med turbo. Mer klimatsmarta alternativ med laddhybrid och eldrift lyser med sin frånvaro.

ANNONS
ANNONS

Köparna i Europa får dock vänta på nyheterna, först i början av 2023 startar leveranserna.

Flera olika modellvarianter lanseras i början av 2023. Foto: Ford
Ford Ranger slog försäljningsrekord i september med en marknadsandel på 40 procent. Foto: Ford