Ford visar upp helt nya modellen av Ranger.
Den storsäljande pickupen får en tuffare front som knyter an till större modeller från Ford.
Ford kallar dieselmotorerna ”hållbara” – laddbara eller elektriska alternativ lyser med sin frånvaro.
Första bilderna på Fords storsäljare - utan eldrift
Mest läst i kategorin
Ford Ranger är Europas mest sålda pickup och har en marknadsandel på närmare 40 procent. I Sverige har modellen marginaliserats av skyhöga malusskatter som kan kosta över 20 000 kronor per år på grund av modellens stora utsläpp av koldioxid.
Nu kommer modellen i ett helt nytt utförande med mer modern teknik. Designen blir mer i linje med Fords större bilar Maverick och F-150, Ranger får LED-lampor i fronten.
Nya Ranger har vuxit och har ett större lastflak än tidigare. Dessutom kommer bilen med en ny 360 graders belysning som kan underlätta arbeten i mörker.
Under huven är det traditionella förbränningsmotorer som gäller. En ny treliters V6:a ska enligt Forde ha ändlösa nivåer av kraft och vridmoment. Liksom tidigare blir det också fyrcylindriga dieslar med turbo. Mer klimatsmarta alternativ med laddhybrid och eldrift lyser med sin frånvaro.
Köparna i Europa får dock vänta på nyheterna, först i början av 2023 startar leveranserna.