Dagens PS

Första bilderna på färdiga BMW i4

BMW i4
BMW i4 börjar ta form. De första officiella bilderna visar på en mer konventionell design än tidigare visat. (Foto: Fabian Kirchbauer)
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 17 mars 2021Publicerad: 17 mars 2021

Första bilderna på färdiga BMW i4. Hittills har BMW i4 endast visats som konceptbil, men idag rullar den slutliga produktionsmodellen ut på scenen under BMW Groups årliga konferens. BMW i4 lanseras senare i år, och blir då den fjärde helt elektriska modellen från BMW.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

– Idag är en stor dag för elektrifierad körning. Förutom att vi presenterar nya detaljer och prisinformation om nya BMW iX, så visar vi även de första bilderna på nya BMW i4, säger Carl Lindwall, e-mobility specialist för BMW Group Sverige.

BMW 3 och 4-serien har alltid varit riktmärken för den perfekta balansen mellan dynamiska funktioner och komfort i sitt segment. Med BMW i4 omdefinieras denna måttstock ännu en gång, med ren elektrisk körglädje. En av de kommande i4-modellerna är en M Performance-modell, vilket innebär att BMW Groups stora satsning på elektrifiering nu också nått de mest sportiga modellerna.

BMW i4

Inte så dramatisk som de första modellerna som visades. (Foto: Fabian Kirchbauer)

– Med BMW i4 elektrifieras på sätt och vis kärnan i företaget, då bilar som levererar körglädje i mellanklassen har varit en grundpelare för BMW i decennier, fortsätter Carl Lindwall.

Under fjärde kvartalet 2021 kommer BMW i4 att börja rulla på de svenska vägarna.

Fjärde helt elektriska BMW

BMW i4 är en helt elektrisk fyrdörrars Gran Coupé, som finns i olika versioner, med en elektrisk räckvidd på upp till 590 km (WLTP). Med en motoreffekt på upp till 530 hk kommer BMW i4 att göra sprinten från 0 – 100 km / h på cirka fyra sekunder.

Men ännu mer imponerande än själva accelerationen är responsen. Detta tack vare en modellspecifik stötdämparteknik, som minskar rörelsen man ofta upplever som att bilen “sätter sig” under kraftig acceleration – tillsammans med ett nyutvecklat antispinnsystem som fungerar blixtsnabbt och precist, säkerställs maximalt grepp och stabilitet när gaspedalen får känna trycket från skosulan.

ANNONS
BMW i4

BMW i4 kan bli en succé om priset blir rätt. (Foto: Fabian Kirchbauer)

Imponerande acceleration längs en rak linje är dock bara en aspekt av BMW i4. Den snabba, instinktiva responsen är märkbar även i rattrörelser och från bromspedal. Denna smidighet och precision kommer ur BMW i4:s fordonskoncept, med lång hjulbas, bred spårvidd, modellspecifik hjulvinkel, stora däckdimensioner, hög vridstyvhet samt låg tyngdpunkt och viktbalans.

Först och främst en omisskännlig BMW

BMW i4:s distinkta kördynamik bygger på att de dynamiska egenskaperna aldrig kommer på bekostnad av komforten. Denna helt elektriska fyrdörrars Gran Coupé är först och främst en omisskännlig BMW, byggd för såväl korta resor som långväga körning.

BMW i4

Njurarna är inte bara dekoration. (Foto: Fabian Kirchbauer)

BMW i4 är byggd på femte generationens BMW eDrive-teknik. Elmotorn, laddaren och högspänningsbatteriet är nyutvecklade och gör det möjligt för BMW att ta ett nytt och viktigt steg i utvecklingen av de elektriska drivlinorna.

Mer information om helt nya BMW i4 kommer inom kort.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS